2012-12-04

Saving Francesca blir film!

Melina Marchetta, författtare till bland annat Jellicoe Road och Saving Francesca, gick ganska nyligen ut med att hon sålt filmrättigheterna till Saving Francesca. Hur spännande är inte det!? Älskade Saving Francesca något otroligt, så det ska bli väldigt skoj att se hur den gör sig som film. 

"I’m not sure if I mentioned it before, but I sold the film rights to Saving Francesca after all these years. Joanna Werner of Werner Productions who produces Dance Academy will be in charge. We’re both pretty excited about the project and I’ve just finished a thirty page treatment which is a summary of the film, but not necessarily the novel. Strangely, Saving Francesca is difficult because of its simplicity, but writing the treatment surprised me and reminded me just how much I loved those kids and Mia and Bobby Spinelli." (Melina Marchetta) 


Något som jag helt missat, och som gjorde mig ännu gladare var att även Jellicoe Road ska bli film! Woa, hur har jag kunnat missa det!? Jellicoe Road är en av mina absoluta favoritböcker, så samtidigt som jag är överlycklig att den ska bli film är jag lite rädd också. Det är ju alltid lite skrämmande när ens favoritböcker ska filmatiseras. Men även om filmen skulle bli urdålig, så kommer ju boken alltid att vara lika underbar och fantastisk, så egentligen är det onödigt att oroa sig. Filmen förstör ju inte bokupplevelsen. I alla fall tycker inte jag det. 

Att Marchetta själv skrivit filmmanuset känns i alla fall väldigt bra. Litar på att hon kommer att göra ett fantastiskt jobb! Åh, ska bli så spännande! 

"I haven’t spoken about the Jellicoe script for a while but I do promise it’s still happening. As I’ve mentioned before, we have a very strong production team consisting of Sue Taylor the producer, Kate Woods, the director and myself, the scriptwriter. The reaction to the script has been wonderful and our first step is casting Taylor Markham, which is what we’re working on at the moment." (Melina Marchetta) 

Marchettas inlägg om Saving Francesca hittar ni här och inlägget med uppdaterad information kring Jellicoe Road-filmatiseringen hittar ni här

// Frida


3 kommentarer:

  1. Åååh, ser verkligen fram emot Jellicoe Road filmen :D Och jag måste läsa Saving Francesca snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste du! Väldigt bra bok, även om den inte kan mäta sig med Jellicoe Road :)

      Radera
  2. Jag är superspänd på hur filmerna ska bli, men visst känns det bra att Marchetta själv skriver manus?! Mycket tryggare när hon är inblandad för att man vet att hon känner historien och gör allt hon kan för att det ska bli bra. Även om filmen kommer skilja sig från boken så kommer det fortfarande vara hennes.

    (Hon skrev också manuset till Looking for Alibrandi som jag såg hur många gånger som helst, men jag har fortfarande inte läst boken.)

    SvaraRadera