2012-12-16

I ljuset av din skugga (Wicked Lovely #1-4)



Innan jag kör igång den här - väldigt sena! - recensionen, tänkte jag börja med en liten kortare presentation av de tidigare böckerna i serien. Bara för att.

Först och främst - omslagen! Behöver jag egentligen säga mer om det?

Det är så otroligt lätt att tycka om dem här böckerna, för oavsett vem man får följa hittar man alltid någon man tycker lite extra om. Jag har i alla fall hittat flera i varje bok som jag fastnat för. 

I första boken, Mer än ögat serfick man följa Aislinn, som gör sitt bästa för att förstå sig på sin ovanliga förmåga att se det övernaturliga och som kämpar för att finna kärleken, och Keenan, som är en underskön sommarkung som gör allt för att få Aislinn som sin brud. Men Aislinn har såklart redan känslor för sin bäste vän Seth... Självklart föll jag för alla tre och jag tyckte det var otroligt spännande att se vem som till slut skulle lyckas fånga Aislinns hjärta.

I andra boken, Under din hud, fick man istället följa Aislinns vän Leslie, som genom att tatuera sig plötsligt binds samman med mörkerhovets kung, Irial, utan minsta aning om Alvrikets existens. Samtidigt förälskar sig Niall, sommarkungen Keenans rådgivare, i Leslie och gör allt för att skydda henne från Irial. Även här föll jag för alla tre, fast kanske främst Niall, som hade en väldigt härlig berättarröst.

I del tre, Berusad av evigt liv, kommer Aislinn och Keenan tillbaka som berättarröster. Keenan kämpar för att göra sitt hov starkare och med sina känslor för vinterhovets nya drottning och medan Aislinn fortsätter att försöka få ordning på sina känslor och sitt nya liv, så får man - äntligen! - höra mer av Seths tankar. Och för Seth väntar en framtid han aldrig kunnat drömma om.



Titel: I ljuset av din skugga
Författare: Melissa Marr
Serie: Wicked Lovely #4

Hunger efter näring. Hunger efter beröring. Hunger efter att höra hemma.

Ani, till hälften dödlig och till hälften odödlig, drivs ständigt av sin hunger. Hennes aptit lockar till sig såväl mäktiga fiender som opålitliga bundsförvanter, och en av dem är Devlin. Han vill skydda Ani väl medveten om att misslyckas han. kommer han istället att bli den som avslutar hennes liv. Ani och Devlin dras oundvikligen till varandra, trots att hon har all anledning att frukta honom och han henne. Och medan de kommer varandra allt närmare överskuggas hela Alvriket av ett ännu större hot. Frågan är, kan de rädda sin värld utan att förlora varandra?

I den här boken fick man följa halvblodet Ani, som inte verkar höra hemma någonstans. Hon är för mänsklig för att få komma in i Alvriket och vara med i Den vilda jakten, hennes pappa Gabriels flock, samtidigt som hon är för omänsklig för att passa in hos vanliga människor. Hon söker tröst hos sina syskon och hos Irial, som experimenterar med hennes blod efter att ha upptäckt att hon är mycket speciell. Men han är inte den enda som upptäcker detta - Devlin, bror och son till Alvrikets två mäktigaste härskare, får på nära håll veta att Ani inte är som andra halvblod och ju mer tid han spenderar i hennes närhet desto mer faller han för henne, något han verkligen inte borde... 

Förutom karaktärerna så älskar jag miljöerna, speciellt i Alvriket. Tycker det är så otroligt fina och målande beskrivningar och jag kan verkligen se allt framför mig. Hela Alvriket verkar vara en sån häftig värld och det finns så mycket att upptäcka där! En massa underliga varelser och figurer och märkliga, men samtidigt vackra platser... Jag vet inte hur många gånger jag satt och önskade att det fanns på riktigt.^^

En annan sak som jag gillar med den här serien är att alla karaktärer som man inte får följa direkt i varje bok, ändå rör sig i bakgrunden hela tiden, tills nästa bok då man få följa dem istället. Så även om man som nu tex för första gången får följa Ani i den här boken, så har man redan fått en snabb presentation av henne i de tidigare böckerna, osv.

Det här är med andra ord en riktigt bra serie, faktiskt en av mina favoriter, och jag längtar riktigt mycket tills sista boken släpps på svenska. Tycker dock det är lite synd att jag inte började läsa serien på originalspråk, även om det egentligen inte är något fel på den svenska versionen som jag läst. Hade bara varit roligt att läsa dem på engelska istället. Men vem vet, kanske köper jag om serien på engelska också?!


//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar