2012-12-14

Minirecensioner x 4

Titel: The Walking Dead: Tills döden skiljer oss åt
Författare: Robert Kirkman & Tony Moore
Betyg: 3/5

Tack till Apart förlag för recensionsexemplaret! 

Precis som med Game of Thrones seriealbumet, gillade jag författarens förord riktigt mycket. Det är roligt att få ta del av deras tankar. Själva seriealbumet tyckte jag också om men kanske inte riktig lika mycket som jag tyckte om Game of Thrones. Tecknarstilen är snygg och passar till historien och jag gillar själva grundhistorien och blev nyfiken på att läsa mer när det tog slut. Där finns dessutom en hel del tänkvärt inpressat bland zombierna, men för mig var där ändå något som fattades. Det kändes som att allt gick lite väl fort, vilket gjorde det lite svårt att verkligen lära känna karaktärerna och därav engagerade man sig inte så mycket i deras historia. Sammanfattat är det ett helt okej seriealbum och även om jag inte tänker kasta mig över de följande delarna, så är jag säker på att jag kommer att läsa dem någon gång för jag är nyfiken på hur historien kommer att utvecklas. 

AuroreTitel: Aurore
Författare: Enrique Fernández
Betyg: 3/5

Läste "Den glädjelösa ön" av samma författare ganska nyligen och tyckte om den. Inte jättemycket, men det var ett fint och underhållande seriealbum. Tycker att Aurore hamnar på ungefär samma nivå. Det är underhållande medan man läser, men inget som stannar kvar med en särskilt lång tid efter att man avslutat sista sidan. Bilderna är precis lika fina, och jag gillar skarpt de olika varelserna som presenteras, men det om sänker betyget ganska mycket är att historien är väldigt förvirrade. Förstår fortfarande inte riktigt vad den gick ut på. Men som sagt, det är fint och underhållande så det skadar inte att läsa det om man vill ha något lite lättare. 


Tio stationerTitel: Tio stationer
Författare: Jenny Valentine
Betyg: 1/5

Tio stationer är en novell som handlar om karaktärerna från Hitta Violet Park av samma författare. Den är kort, men även korta berättelser kan vara riktigt bra. Tyvärr kan inte Tio stationer räknas till den skaran. Tyckte faktiskt att den var riktigt, riktigt tråkig och väntade bara på att den skulle ta slut. Det som gör att den får ett istället för noll är språket, för jag tycker verkligen att Valentine skriver på ett bra sätt. Det är enkelt, rakt på sak, och ganska så humoristiskt. Otroligt tråkigt att historierna inte alls gör språket rättvisa. Hade hon fått till både språket och historien så hade det säkert blivit riktigt bra, men så är inte fallet med Tio stationer. Tyvärr. 



The Hunger Games: Official Illustrated Movie CompanionTitel: The Hunger Games: The Official Illustrated Movie Companion 
Författare: Kate Egan
Betyg: 3/5

Köpte den här boken i samband med att filmen släpptes, men av någon anledning blev den liggandes och det var inte förrän nu som jag tog tag i den och jag blev faktiskt positivt överraskad. Den var riktigt bra! Köpte The Tribute Guide samtidigt som den här och den var urusel, verkligen, så kanske var det därför jag valde att inte läsa den här, men som tur var visade sig The Official Illustrated Movie Companion vara tusen gånger bättre än den förstnämnda.

Jag älskar The Hunger Games, det gör jag, men det är inte så att jag har läst precis allt som jag har kommit över som har handlat om serien, så därför tyckte jag att det fanns väldigt mycket nytt att lära sig om filmatiseringen i boken. Kanske de som är mer pålästa skulle säga annorlunda, men jag är supernöjd med innehållet. Det var väldigt intressant att läsa om hur de tänkt kring skådespelare, klädval, var scenerna skulle spelas in, hur allt skulle se ut och så vidare. Och de underbara bilderna är såklart ett stort plus! Om du gillade filmatiseringen av The Hunger Games, och vill veta mer om hur allt gick till så tycker jag definitivt att du ska ge The Official Illustrated Movie Companion en chans. Men undvik Tribute Guide. Den är inte alls värd pengarna. 

// Frida

3 kommentarer:

  1. Kan ni tipsa om lite juliga böcker? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vi absolut göra. Håll utkik på bloggen den kommande veckan :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera