2012-12-07

Ljudböcker

Jag har alltid gillat att läsa. Visst, jag har haft både stora och små lässvackor lite då och då, men min kärlek till läsande har alltid funnits. Något som jag också alltid har tyckt väldigt mycket om är ljudböcker. Det kan vara svårt att hitta tid till ljudbokslyssnade, med det är så skönt att bara kunna lyssna ibland och slippa anstränga sina stackars ögon. ^^ 

Jag brukar lyssna på ljudböcker innan jag går och lägger mig de kvällar jag helt enkelt inte orkar läsa en vanlig bok. När det pågår storstädning av mitt rum och när jag sitter vid datorn brukar en ljudbok också få vara igång. Att lyssna på ljudbok när man reser är också väldigt trevligt, men då jag är för lat för att föra över till min mobil/iPod händer det ganska sällan. 



Jag började lyssna på ljudböcker när jag var ganska liten. Till en början var det mycket Astrid Lindgren, allra helst Lotta och Madicken, samt olika disneysagor. Disneyfavoriterna var Lejonkungen 2 och Pocahontas. Lyssnade sönder de där kassetbanden. Ja, det var på den tiden då man använde sig av kassetband... 
Två andra ljudböcker som jag lyssnade på otroligt mycket som liten var Svingelskogen och Prostens barnbarn. Svingelskogen var en ganska kort saga och jag kommer inte riktigt ihåg vad den handlade om längre (kanske dags för en omlyssning?), mer än att den innehöll sånger och att jag älskade den. Prostens barnbarn består av tre(?) böcker som handlar om syskonen Carl och Anton som är på besök hos sin mormor och morfar, och de är hur roliga som helst. Skrattar fortfarande när jag lyssnar om dem lite då och då.






Lite senare övergick jag till Harry Potter och de har jag aldrig riktigt slutat lyssna på. Äger alla ljudböckerna på svenska och har lyssnat på dem miljontals gånger. Går på repeat här hemma. Börjar med ettan och lyssnar till sista boken, och sedan börjar jag om igen. Blir så tomt utan dem! 

Ganska nyligen upptäckte jag att Harry Potter-ljudböckerna fanns att låna på biblioteket, på engelska, och det var lite av en fantastisk upptäckt. GUD VAD BRA DE ÄR! Stephen Fry är en fantastisk uppläsare, och jag glömmer helt bort vad jag håller på med när jag lyssnar. Blir helt fast. Så galet bra. Vill så gärna äga ljudböckerna på engelska själv, men tyvärr är de svindyra så får väl fortsätta att låna från biblioteket ett tag till. 

Som sagt lyssnar jag i princip alltid på någon av Harry Potter-ljudböckerna, men brukar varva med annat som jag kommer över. Sagan om ringen 1 och 2 har jag tagit mig igenom (tycker att det är otroligt segt att läsa böckerna själv, men som ljudbok funkar de mycket bättre), Alice in Wonderland och lite andra klassiker, några Sarah Dessen-böcker, Systrar i jeans... Listan kan göras lång. 


Ja, jag vet egentligen inte riktigt vad jag ville få fram med det här inlägget mer än att jag förutom att läsa tycker väldigt om att lyssna på ljudböcker också. 

Vad tycker ni om ljudböcker? 

9 kommentarer:

  1. Jag gillar ljudböcker, men föredrar såklart riktiga böcker framför det. Kan lätt tappa koncentrationen när jag lyssnar och liknande. Därför så lyssnar jag mest på ljudböcker av böcker jag redan läst förut, så att jag inte behöver vara fullt så uppmärksam. Oftast så lyssnar jag när jag släcker lampan och ska sova, så att jag kan lyssna tills jag blir för trött och somnar.
    Och ja, Stephen Fry's uppläsning av Harry Potter är underbar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föredrar också vanliga böcker över ljudböcker, men är väldigt glad att ljudböcker finns eftersom de är så bra när man inte orkar läsa eller som du skrev, lyssna på tills man somnar. Håller med om att det kan vara lätt att tappa koncentrationen och just därför är Harry Potter-ljudböckerna så bra. :) Men jag brukar tycka att det funkar ganska så bra med böcker man inte läst tidigare också, även om man säkert missar något eftersom man inte är helt fokuserad hela tiden^^

      Radera
  2. Jag är nog för van och kräsen för att höra någon annans röst än min egen vid läsning, och jag gillar själv att kunna läsa om en mening flera gånger för att få fram "min" nyans av innebörden osv. Som liten hade jag svårt att koncentrera mig på andras läsröster (högläsning i skolan) och det har fortsatt i äldre år. Fast jag har inte gett upp än! Jag hade med tänkt låna hem Stephen Frys uppläsning - tror det kommer bli grymt. :-) Men det är av samma anledning som Amelie nämner - att jag redan känner till historien. Och så kan jag göra två saker samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då måste du verkligen låna Stephen Frys uppläsning! Tror nog att de kan få dig att gilla ljudböcker lite mer. Så otroligt bra! Har fått mig både att skratta och gråta, vilket bara brukar hända när det är jag själv som läser ^^

      Radera
  3. Singelskogen <3 Känner på allvar INGEN som vet vad det är, medans jag själv älskade de när jag var liten :D Har kvar två av ljudböckerna och en skiva med bara sånger. "Borta bra, men hemma bäst. Svingelskogen är den plats älskar mest. Här hör vi hemma och här ska vi bo och leva tillsammans i fred och ro" Haha, kunde typ alla låtar när jag var mindre :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, finns det fler!? Har bara lyssnat på en. Måste ju kolla upp de andra med nu ju! :D Den sången är så fin. Kan fortfarande hela texten utantill trots att det var väldigt många år sedan jag lyssnade på den. Galet att man kan komma ihåg sånt ^^

      Radera
  4. Svar: Ja, det är underbart när man ser något man läste när man var liten och blir nostalgisk! Det tycker i alla fall jag:D

    SvaraRadera
  5. Jag har nog alltid lyssnat på ljudböcker. Men är väldigt kräsen i vad jag lyssnar på. En av mina tidiga favoriter var "Den hemliga trädgården" av Frances Hodgson Burnett. Och sedan lyssnade jag ett antal på "Matilda" av Roald Dahl. Sen har det alltid lyssnats massor på Harry Potter. Äger trean på engelska och jag tycker att Stephen Fry är väldigt kul att lyssna på!
    Jag lyssnar mest på vintern, då kan jag sitta och pyssla till. Just ny lyssnar jag på "Midnattsstjärnan" av Mårten Sandén, för det är julig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog också ganska kräsen när det gäller uppläsare. Lyssnade på "Om jag kunde drömma" för något år sedan, men jag tyckte inte alls om hon som läste, så lyssnade inte ens klart på första delen.

      Håller med. Vintern är en perfekt tid för ljudbokslyssning :)

      Radera