2013-06-25

Game of Thrones



























Titel: Game of Thrones
Författare: George R. R Martin
Serie: A Song of Ice and Fire, #1
Antal sidor: 811
Förlag: Bantam Books
Utgivningsår: 2002

Long ago, in a time forgotten, a preternatural event threw the seasons out of balance. In a land where summers can last decades and winters a lifetime, trouble is brewing. The cold is returning, and in the frozen wastes to the north of Winterfell, sinister and supernatural forces are massing beyond the kingdom’s protective Wall. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the land they were born to. Sweeping from a land of brutal cold to a distant summertime kingdom of epicurean plenty, here is a tale of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and bastards, who come together in a time of grim omens.

Here an enigmatic band of warriors bear swords of no human metal; a tribe of fierce wildlings carry men off into madness; a cruel young dragon prince barters his sister to win back his throne; and a determined woman undertakes the most treacherous of journeys. Amid plots and counterplots, tragedy and betrayal, victory and terror, the fate of the Starks, their allies, and their enemies hangs perilously in the balance, as each endeavors to win that deadliest of conflicts: the game of thrones.


För lite mer än ett år sedan började jag titta på tv-serien som är baserad på A Song of Ice and Fire-serien av George R. R Martin och det tog inte lång tid innan jag var helt fast. Snabbt köpte jag hem boxen med de fyra första böckerna, men den blev bortglömd lika snabbt. Tv-serien var helt enkelt så fantastiskt bra att jag hellre ville se serien innan jag läste böckerna. Väldigt ovanligt för att vara mig. 

I februari 2013 bestämde jag mig dock för att det var dags att börja läsa första boken. Det var ett väldans bra beslut. Den var så, så bra och även om jag visste exakt vad som skulle hända eftersom jag redan sett tv-serien njöt jag av varje sida. Språket är underbart, miljöerna likaså och karaktärerna helt fantastiska. Perfektion helt enkelt. 

Jag hade hört att det skulle vara ganska mycket politiksnack i Game of Thrones, vilket jag fasade lite inför, men till min stora förvåning tyckte jag inte alls att det var tråkigt med politiksnacket. Snarare tvärtom. Jag har verkligen saknat att läsa riktig episk fantasy, och jag gillar verkligen allt vad det innebär. Politiksnacket inkluderat. 

Tillbaka till karaktärerna. George R. R Martin har verkligen en magisk förmåga att skapa trovärdiga och komplexa karaktärer. De är så långt ifrån ytliga som man bara kan komma och jag slutar aldrig förundras över dem. Återigen, perfektion. Jag tycker om att man både kan älska och hata en och samma karaktär på samma gång. De har så många lager, både goda och onda sidor och när man tror att man aldrig kommer att tycka om en karaktär igen får man ny information som får en att byta åsikt helt och hållet. Karaktärernas komplexitet får en att vilja läsa mer och mer och mer och bidrar också till den trovärdiga känsla som genomsyrar hela boken, trots att den har sina övernaturliga inslag. 

Något som jag tycker mycket om med själva upplägget av boken är att Pov:en skiftar efter varje kapitel. Visst är det lite tråkigt att man ibland måste vänta över hundra sidor innan man får läsa ur sin favoritkaraktärs PoV igen, men jag gillar det ändå eftersom man får så många historier i en. Karaktärerna befinner sig ju oftast på helt skilda platser, och på så sätt får man veta vad som händer i väldigt många olika delar av Westeros. 

Jag vet inte vad jag ska säga om handlingen mer än att jag tycker att den är helt grym. Det är en lång bok, riktigt lång och jag ska inte ljuga och säga att den är lättläst för det är den inte. Språket är inte svårt, men den är tung och det tog mig lång tid att ta mig igenom den, men det var absolut inte för att jag tyckte att historien var tråkig utan helt enkelt bara för att boken kräver stor uppmärksamhet och framförallt tid. Jag är väldigt glad över att jag sett tv-serien innan jag började läsa, för på så sätt hade jag redan en överblick över karaktärer, platser osv . Jag kan tänka mig att det kan vara lite jobbigt i början om man inte sett tv-serien. Det är otroligt mycket information att ta in, men när man väl får kläm på karaktärerna, deras relationer till varandra och de viktigaste platserna går det som ett rinnande vatten och det är verkligen en fröjd att läsa. 

Sammanfattat kan jag väl säga att Game of Thrones är en av de bästa böckerna jag läst någonsin och att jag älskar den något otroligt. Jag tycker verkligen om allt med boken, men framförallt karaktärerna. Och George R. R Martins förmåga att ständigt förvåna en med sina otaliga, och ofta hjärtekrossande, tvistar. Jag har en slags hatkärlek till att han inte är rädd för att göra sådant som man tror aldrig kommer att inträffa. Mest för att det oftast leder till krossade hjärtan och floder av tårar. 

Har ni inte läst Game of Thrones än tycker jag verkligen att ni ska göra det. Eller, om ni vill göra det lite enklare för er, titta på tv-serien! Personligen tycker jag att serien och boken är precis lika bra, så det spelar ingen större roll vilket ni väljer. Men om ni inte gör något av det kan jag lova att ni missar något storartat. I alla fall om man gillar episk fantasy och komplexa karaktärer. 

Favoritcitat

“Winter is coming.”

“When you play a game of thrones you win or you die."

“There is only one god and his name is Death. And there is only one thing we say to Death: “Not today.”


“Never forget what you are, for surely the world will not. Make it your strength. Then it can never be your weakness. Armour yourself in it, and it will never be used to hurt you.”





//Frida






6 kommentarer:

  1. Väldigt bra recension på en väldigt bra bok! Jätte roligt att du gillade en! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Ser verkligen fram emot att läsa resterande delar, men kan ju bara läsa en till bok (eller en och en halv) än så länge eftersom jag helst vill se tv-serien först. Men är osäker på om jag kommer att orka vänta. Är ju ett helt år tills tv-serien sätter igång igen..

      Radera
  2. Håller på och tittar på säsong två nu. Böckerna får vänta tills jag sett serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket att se fram emot, både vad gäller serien och böckerna :)

      Radera
  3. Jag trodde aldrig att den var en så bra! Jag skummar förbi serien ibland på tv men har aldrig riktigt fastnat för den (än). Det är kanske dags att ge den en andra chans.

    Förresten, jättefin blogg. Jag älskar hur ni skriver; jag fastnar direkt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker definitivt att du ska ge den en andra chans. Jag tyckte inte särskilt mycket om första avsnittet, men efter andra var jag helt fast och det blir verkligen bara bättre och bättre. Helt klart en av mina absoluta favoritserier :)

      Tack så jättemycket! :D

      Radera