2013-06-22

Vad jag såg och när jag ljög


Titel: Vad jag såg och när jag ljög (eng. What I Saw and How I Lied) 
Författare: Judy Blundell
Serie: -
Antal sidor: 256
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2013

Sommaren håller på att ta slut och femtonåriga Evies styvfar Joe är äntligen hemma efter att ha stridit i andra världskriget. Familjen har med ens gott om pengar och livet leker för Evie. Men allt är inte så idylliskt som det verkar. När den filmstjärnesnygge Peter Coleridge, som tjänstgjort tillsammans med Joe i Europa, dyker upp dras Evie in i en härva av lögner och svek. Hon faller för Peters charm och ignorerar de mörka hemligheter som omgärdar honom. När en tragedi sker förändras hennes liv i ett slag. Sakta men säkert förstår hon att allt hon har trott på är en lögn och hon tvingas välja mellan sina föräldrar och mannen hon älskar. Evie måste förråda någon av dem. Frågan är bara … vem?


Jag vet inte riktigt vad jag trodde att den här boken skulle handla om, men den visade sig i alla fall vara så långt ifrån mina förväntningar som man bara kan komma. På ett bra sätt. Jag hade väntat mig en kärlekshistoria, men fick så mycket mer. Visst finns kärlekshistorien där på ytan, men på djupet döljer boken tyngre ämnen som främlingsfientlighet och frågor om vad som är rätt och fel. Den innehåller också träffande historier om en grupp människors levnadsöden och en realistisk skildring av en ung flickas resa in i vuxenvärlden. 

När jag började läsa tyckte jag att huvudpersonen Evie var en ganska så färglös och ointressant karaktär, men allteftersom sidorna passerade växte hon i mina ögon. Jag kan faktiskt gå så långt som att säga att det var en av de bästa karaktärutvecklingar jag läst på länge. Evie befinner sig i det där stadiet i livet när man varken känner sig som barn eller som vuxen, men gärna vill tillhöra vuxenkatergorin. Även om jag personligen inte alls varit med om samma saker som Evie kan jag känna igen mig i henne eftersom jag själv befunnit mig i det stadiet en gång i livet och minns känslorna och tankarna man hade då. Det känns verkligen äkta och det är något som jag verkligen uppskattar. Det höjer läsupplevelsen enormt. 

Eftersom Evie växte så mycket under historiens gång blev de andra karaktärerna ganska så bleka i jämförelse, men absolut inte obetydliga. De är viktiga för Evies utveckling som karaktär och driver historien framåt, men var och en för sig är de inga som jag kommer att komma ihåg särskilt länge.

Vad gäller själva historien vet jag inte riktigt hur jag ska beskriva den. Den är ganska vardaglig, samtidigt som den inte är det. Den är stundtals ganska lättsam, samtidigt som den döljer en djupare och mycket mörkare mening. Jag tror att det är ganska mycket upp till läsaren själv hur mycket man vill ta in och beroende på hur man läser får man olika berättelser. 

Sammanfattat tycker jag att Vad jag såg och när jag ljög är en mycket läsvärd bok som får en att tänka till och som på ett genuint sätt skildrar en ung tjejs resa in i vuxenvärlden. 


Favoritcitat

(Hade egentligen ett annat favoritcitat men eftersom det innehöll spoilers valde jag det här) 


“I loved him like a fever. Then he left. He kicked through love like it was dust and he kept on walking.”




// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar