2014-05-14

Make it stort


Titel: Make it stort
Författare: Emmy Abrahamson
Serie: Tredje och sista delen i serien om Filippa Karlsson. Recension på tidigare böcker hittar ni här och här.
Antal sidor: 242
Utgivningsår: 2014

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

OBS! Beskrivningen innehåller spoilers för er som inte läst tidigare delar. 

Filippa Karlsson har bytt namn till Bond. Hon har en agent som talar i utropstecken och hon har lärt sig att alltid ha med sig kopior av sitt CV och foton på sig själv, men det räcker inte i Londons hårda skådespelarvärld. Och hon måste fortfarande betala hyra och mat. I desperation tar hon ett jobb som fotokopierare hos ett företag som har flyttat utomlands. Det enda roliga med det jobbet är att man kan kopiera olika kroppsdelar. När hon får huvudrollen i en långfilm hoppas hon att allt ska förändras.

Jag blev positivt överraskad av första boken, Only väg is upp, när jag läste den för något år sedan. Den hade en härlig skämtsam ton och var sådär lagom mysig och allvarlig på samma gång. Andra boken blev en liten besvikelse, då jag tyckte att den tappat lite av det som jag älskade i första boken, men den var fortfarande bra. När jag satt med sista delen i min hand önskade jag att den skulle vara fylld av allt det där som jag älskade med Only väg is upp, men tyvärr blev jag återigen besviken.

Det är inte det att Make it stort inte är bra, för det är den. Det är bara det att jag hade väntat mig så mycket mer. Allt som jag älskade i första boken har antingen blivit en blekare version eller försvunnit helt. Det är fortfarande roligt, men inte skratta-rakt-ut roligt. Tonen är fortfarande rapp och härlig, men det känns inte lika nytt längre och mina tankar svävar lätt iväg på annat. Det är fortfarande intressant att följa Filippas liv i London, men det börjar bli lite för mycket av samma sak. Det känns som att allt står still.

Filippa själv verkar också ha stannat upp, för den karaktärsutveckling som jag såg i de två första böckerna är som bortblåst. Hon har nästan tagit ett par steg tillbaka. Förut tyckte jag att hon var ett så bra exempel på att man lär av sina misstag och att det är okej att göra misstag i livet, men nu tycker jag mest att hon är gnällig och lite barnslig. Efter så många år i London borde hon förstått att det är tufft att leva där och att allt inte alltid går som man tänkt sig, men ändå klagar hon på att hon inte kan få några bra jobb med superhög lön. En del av hennes handlingar, som i tidigare böcker fått mig att skratta, fick mig nu istället att himla med ögonen och bli smått irriterad. Det är liksom bara roligt en gång.

Make it stort är tyvärr en svag avslutning på en annars väldigt bra serie, men jag tycker fortfarande att boken är underhållande. Den är dessutom väldigt snabbläst och det hade varit omöjligt att inte läsa sista delen när man läst de två tidigare. Man vill ju veta hur det ska gå för Filippa. Det är alltså fortfarande en serie som jag kan rekommendera om man vill ha en lättsam och underhållande historia med en stor dos humor. 


//Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar