2014-05-29

Minirecensioner: Lisa Schroeder x 3

Jag hade ett litet Lisa Schroeder-tema förra året där jag läste om tre av hennes böcker, samt två nya som jag inte läst tidigare, men det blev aldrig av att jag la upp någon recension så det känns som om det är på tiden att jag gör det nu. Tänkte börja med tre minirecensioner på de omläsningar jag gjorde och fortsätta med de andra två böckerna i början av nästa vecka :)



Titel: I Heart You, You Heart Me
Författare: Lisa Schroeder
Serie: -
Antal Sidor: 227
Förlag: Simon Pulse
Utgivningsår: 2008

Girl meets boy.
Girl loses boy. 
Girl gets boy back...

..sort of. 

Ava can't see him or touch him, 
unless she's dreaming. 
She can't hear his voice, 
except for the faint whispers in her mind. 
Most would think she's crazy, but she knows he's here.

Jackson. 
The boy Ava thought she'd spend the rest of her life with. 
He's back from the dead, 
as proof that love truly knows no bounds.


Jag började mitt lilla tema med den här boken. Jag hade verkligen längtat efter att få läsa om den och jag blev minst lika berörd nu, som första gången jag läste den. Boken är skriven på vers vilket både lyfter berättelsen och fångar en som läsare omedelbart och jag tycker fortfarande det är helt otroligt hur så få ord kan få en att känna så mycket, att så mycket känslor - sorg, kärlek, ångest, saknad, hopp - kan gömma sig i så korta meningar. Som läsare tar det inte lång tid innan man sitter som trollbunden, med hjärtat i halsgropen och helt oförmögen att lägga ifrån sig boken innan sista sidan är läst. Med andra ord är I Heart You, You Haunt Me en väldigt sorglig, men samtidigt fin bok som handlar om hur jobbigt de är att förlora någon man älskar och hur svårt det kan vara att gå vidare och hitta tillbaka till livet. En bok som jag utan problem kan rekommendera och som jag vill återvända till om och om igen.








Titel: Chasing Brooklyn
Författare: Lisa Shcroeder
Serie: -
Antal sidor: 412
Förlag: Simon Pulse
Utgivningsår: 2010



Restless souls and empty hearts

Brooklyn can't sleep. Her boyfriend, Lucca, died only a year ago, and now her friend Gabe has just died of an overdose. Every time she closes her eyes, Gabe's ghost is there waiting for her. She has no idea what he wants or why it isn't Lucca visiting her dreams.

Nico can't stop. He's always running, trying to escape the pain of losing his brother, Lucca. But when Lucca's ghost begins leaving messages, telling Nico to help Brooklyn, emotions come crashing to the surface.

As the nightmares escalate and the messages become relentless, Nico reaches out to Brooklyn. But neither of them can admit that they're being haunted. Until they learn to let each other in, not one soul will be able to rest.

Det här var nog den bok jag såg mest fram emot att läsa om och det var verkligen jätteskönt att få återvända till denna underbara historia.

De två berättarjagen Brooklyn och Nico är två väldigt starka karaktärer som man verkligen känner för. Deras sorg blir till ens egen och man vill så gärna hjälpa de båda. Man vill att de ska må bra, att de ska gå vidare och börja leva igen. Allt de gör blir genast viktigt för en.

Det finns så mycket att älska med den här boken. Språket, karaktärerna, känslorna och de korta, men på något sätt ändå otroligt målande omgivnings beskrivningarna... Allt. Det här är en sån bok som man måste återvända till och jag kan garantera att jag kommer läsa om den fler gånger. Den är så förbannat sorglig, men samtidigt så otroligt fin på något sätt och för mig är det en väldigt viktig bok som alltid kommer vara en av mina favoritböcker. 






Titel: Far From You
Författare: Lisa Schroeder
Serie: -
Antal sidor: 355
Förlag: Simon Pulse
Utgivningsår: 2010

Lost and alone... down the rabbit hole. 

Alice thought she knew 

what solitude was: 
Her mother - gone 
Her father - remarried with a newborn 
daughter. 

Now... 

trapped 
in the icy embrace 
of a deadly snowstorm 
Alice faces the true meaning of loneliness. 

But hope 

may not be as far away 
as she thinks...

Det här är väl en av de få böcker av Lisa Schroeder som jag faktiskt har lite svårt för. Den största anledningen är väl för att jag helt enkelt inte tycker om huvudpersonen. Jag förstår att hon sörjer sin mamma, jag förstår att hon tycker det är frustrerande att hennes pappa lägger all sin tid och energi på sin nya familj och att hon hatar att de tvingar med henne på sin semester när hon helst av allt vill umgås med sin pojkvän och försöka lösa situationen med sin bäste vän. Jag förstår också varför hon gärna vill skylla allt på sin nya styvmamma och syster. Jag förstår henne, men jag vet inte riktigt om jag tycker om henne. Åtminstone inte hennes attityd. Hon känns så bitter hela tiden att jag inte orkar bry mig om att tycka synd om henne. Framför allt känns det inte som om hon vill att något ska bli bättre, utan att hon bara bestämt sig för att tycka synd om sig själv och slutat bry sig om att försöka skapa en förändring.

Trots detta tycker jag ändå att det är en väldigt fin bok och återigen så måste jag säga att jag älskar språket och sättet boken är skriven på. Allting flyter på och det hinner aldrig bli långtråkigt. Men som sagt, det är tyvärr ingen favorit.




//Agnes


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar