2014-05-07

The Book Thief



Titel: The Book Thief
Författare: Markus Zusak
Serie: -
Antal sidor: 560
Förlag: Black Swan
Utgivningsår: 2007

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

HERE IS A SMALL FACT - YOU ARE GOING TO DIE. 

1939. Nazi Germany. The country is holding its breath. Death has never been busier.

Liesel, a nine-year-old girl, is living with a foster family on Himmel Street. Her parents have been taken away to a concentration camp. Liesel steals books. This is her story and the story of the inhabitants of her street when the bombs begin to fall.

SOME IMPORTANT INFORMATION - THIS NOVEL IS NARRATED BY DEATH.

It's a small story, about: a girl, an accordionist, some fanatical Germans, a Jewish fist fighter, and quite a lot of thievery.

ANOTHER THING YOU SHOULD KNOW - DEATH WILL VISIT THE BOOK THIEF THREE TIMES.


The Book Thief (sv. Boktjuven) är en sådan bok som stått och dammat i min bokhylla i åratal. Trots massvis med hyllande recensioner har det aldrig blivit av att jag läst den, vilket jag kan tycka är otroligt dumt såhär i efterhand. Hur kan det komma sig att det alltid är böckerna som man låtit stå längst i bokhyllan som visar sig vara de riktiga guldkornen? The Book Thief är nämligen magiskt bra och jag skäms över att det tog så lång tid till jag läste den. Men nu, nu kan jag stolt säga att även jag har läst detta mästerverk.

Som ni säkert redan vet utspelar sig historien under andra världskriget, men ur en väldigt unik synvinkel, nämligen dödens. Jag tycker att det är så otroligt briljant att låta döden vara berättare. Det är ett väldigt spännande perspektiv och jag älskar att se hur han uppfattar människorna och deras liv. Hur han upplever krig och död. Världen över huvud taget. Fascinerande.

Även om döden är berättare, är det den lilla flickan Liesels vardag vi får följa och även det är ett otroligt bra drag av Zusak. Jag har läst många skildringar av andra världskriget, men aldrig ur ett liknande perspektiv. Du får en helt ny bild av kriget när du upplever det genom Liesel. Det är otroligt intressant att se hur hon, hennes närmsta och egentligen hela byn hon bor i handskas med kriget och allt vad de innebär. Trots att kriget inte är närvarande på samma sätt som det hade varit om vi fått ett annat perspektiv, ligger det hela tiden och pyr där i bakgrunden. Det är dock härligt att se hur Liesel kan ta vara på de fina stunderna i vardagen trots det hemska som pågår i världen. 

Jag kan förstå varför många upplever boken som seg, men personligen älskar jag sättet som den är upplagd på. Hopplocket av historier som inte riktigt hänger ihop, men som mot slutet vävs ihop på ett fantastiskt fint sätt. Berättelserna går rakt in i hjärtat och man bara vet att de kommer att finnas kvar hos en hela livet. Det är mäktigt när en bok kan beröra så mycket.  

Precis som allt annat med den här boken är karaktärerna fantastiskt bra skrivna. Jag älskar dem allihop något otroligt, även om många av dem är allt annat än sympatiska. Det jag älskar är hur levande och äkta de känns. De har sina fel och brister och de är just de som gör dem så älskvärda. Liesel är en självklar favorit. Hon är spontan, nyfiken och otroligt godhjärtat. Jag älskar att få följa med på hennes resa och hon är verkligen inte samma person i slutet av boken som hon var i början. Det är så tydligt hur hon långsamt formas av sina upplevelser och relationer. Karaktärsutveckling på hög nivå! Liesels bästa vän Rudy, juden Max och pappa Hans stal också de en liten bit av mitt hjärta. De är alla så fantastiska på sitt eget vis och det är omöjligt att inte tycka om dem. Relationerna mellan karaktärerna är dessutom helt magiska. Markus Zusak lyckas verkligen med allt.

Det är omöjligt att skriva en recension av The Book Thief utan att nämna det magiskt vackra språket. Hela boken är skriven på ett väldigt poetiskt sätt och jag förstår att alla kanske inte gillar den stilen, men personligen älskar jag den. Jag markerade var och varannan sida på grund av fina citat. Markus Zusak vet verkligen hur man använder ord på bästa sätt!


Avslutningsvis har jag bara en enda sak att säga: Läs, läs, läs! 


Favoritcitat

“I have hated words and I have loved them, and I hope I have made them right.” 

“I am haunted by humans.” 



//Frida

6 kommentarer:

  1. Du har gjort det igen -klockren recension!

    SvaraRadera
  2. Denna skall jag läsa snart, fast på svenska!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att du kommer att tycka om den! :D

      Radera
  3. Det är verkligen en jättebra bok! :)

    SvaraRadera