2014-05-20

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckans tema är:
"Topp tio böcker om vänskap"

Att hitta böcker om vänskap var minsann inte det lättaste. Tittade igenom hela mitt recensionsarkiv och de var inte många böcker där jag stannade upp och tänkte - Men ja! Den innehåller ju världens finaste vänskapsrelation! Snarare - Där har vi ännu en bok med en kärleksrelation i fokus.. I och för sig är kärleksrelationer oftast vänskapsrelationer också, men jag gissar att temat är tänkt för enbart det sistnämnda. 

Men några guldkorn lyckades jag hitta! Jag skulle inte säga att alla har vänskap i fokus, men de är alla böcker som på något sätt innehåller väldigt fina vänskapsrelationer!

The Book Thief Harry Potter and the Philosopher's Stone (Harry Potter, #1) Jellicoe Road Divergent (Divergent, #1)

The Book Thief
Vänskapsrelationen mellan Liesel och Rudy, samt den mellan Liesel och Max är bland de finaste jag någonsin läst om. Så mycket glädje, men samtidigt så mycket sorg. 

Harry Potter-böckerna
Det är lite av en omöjlighet att göra en lista över böcker som innehåller vänskap och inte ha med Harry Potter-böckerna. De fullkomligt kryllar av fina, fantastiska, underbara vänskapsrelationer. 

Jellicoe Road
En till bok som är omöjlig att inte ha med på den här listan. Inte nog med att det är en alldeles fantastiskt underbar bok, den innehåller dessutom bland de finaste och underbaraste och mest fantastiska vänskapsrelationerna någonsin. Mycket fantastisk och underbart här, men det förtjänar den! 

Divergent-serien
De är kanske inte de här böckerna som flest förknippar med vänskap, men för mig är faktiskt vänskapsrelationerna något av de viktigaste. Det finns så många. Christina och Tris och Will. Uriah och Marlene och Lynn. Uriah och Christina och Tris. Shauna och Zeke och Four. Kopplingarna dem emellan är många och åh, vad jag älskar dem allihop. Så otroligt mycket. 

Code Name Verity (Code Name Verity, #1) Cirkeln (Engelsfors, #1) The Friday Society

Code Name Verity
Vänskapen mellan Queenie och Maddie är så fin och perfekt och det gör så ont att tänka på deras hemskt sorgliga historia. De är så starka båda två. Ensamma och tillsammans. 

Engelsforstrilogin
Relationen mellan de utvalda är kanske inte alltid den bästa, men jag älskar att se hur de växer tillsammans genom de tre böckerna. De gör varandra starkare och det är bara så fint. Och de bryr sig verkligen om varandra, även om de inte alltid visar det. 

The Friday Society
Åh, vad jag tycker om tjejerna i den här boken. De är väldigt olika alla tre, men de kompletterar varandra så fantastiskt bra och vänskapen dem emellan är väldigt fin. 

Saving Francesca Rubinröd: tidlös kärlek (Ädelstenstrilogin, #1) Tyst

Saving Francesca
Ännu en bok av Melina Marchetta. Det är ingen slump att hennes böcker hamnar på den här listan eftersom hon är en mästare på att skapa fina relationer. Både vänskaps- och kärleksrelationer. 

Rubinröd
Jag gillar verkligen vänskapen mellan Gwen och Leslie. De är så roliga tillsammans och speciellt Leslie finns alltid där för Gwen och ställer upp vad det än gäller. Förhoppningsvis skulle Gwen göra detsamma för Leslie, annars är det inte någon vidare bra relation, men det har inte uppstått någon sådan situation än så jag vet faktiskt inte... 

Tyst
Vänskapen mellan Chelsea, Asha och Sam tycker jag är väldigt fin. De verkar ha så roligt tillsammans! Hade gärna jobbat tillsammans med dem på restaurang Rosie's. Det verkar vara en så otroligt härlig stämning där. 

//Frida




6 kommentarer:

  1. Jag funderade på om jag skulle ta med Boktjuven, men den fick inte vara med i dag. Däremot har jag med Engelsforstrilogin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att välja ut vilka som ska få vara med varje vecka. Ofta finns det så många att välja bland och som passar perfekt. Men tycker att du hittat bra böcker till din lista! :)

      Radera
  2. Hej Frida!

    Hoppas du har haft en jättebra dag i det fina vädret! Nu undrar jag om det finns något ätbart eller så som du är algerisk mot, eller bara inte tycker om? Och även vilka böcker som du tycker bäst om att läsa nu när det börjar bli sommar?

    Kram!
    Din hemliga bokvän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag är inte allergisk mot något och gillar det mesta, så valet är helt och hållet ditt. Jag brukar inte välja böcker efter årstid så mycket, men ofta faller valet på somriga, lättsamma contemporary-böcker eller någon typ av fantasy. Men jag läser verkligen det mesta och det är alltid roligt att bli överraskad! :)

      Kram!

      Radera
  3. Det var väldigt mycket bra böcker med på den här listan. Boktjuven är verkligen en jättefin bok och vänskapen i den är verkligen i fokus! :)

    SvaraRadera