2014-05-13

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckans tema är:
"Ten Books I Almost Put Down But Didn't"

The Fellowship of the Ring (The Lord of the Rings, #1) Evernight (Evernight, #1)  Dash & Lily's Book of Dares

The Fellowship of the Ring
Den här tegelstenen ville jag lägga undan mer än en gång under läsningens gång, men jag är så glad att jag inte gav upp. Det är nämligen en väldigt fantastisk bok, om än lite långsam då och då. 

Evernight 
Det förundrar mig fortfarande att jag lyckades ta mig igenom den här boken eftersom jag hatade varenda sida. Ugh. 

I'd tell you I love you but then I'd have to kill you
Antagligen hade jag för höga förväntningar när jag började läsa den här för den var inte alls som jag föreställt mig att den skulle vara. Var nära att lägga ner den flera gånger, men eftersom den var så kort valde jag att fortsätta i hopp om att det skulle bli bättre. Lite bättre blev den väl, men fortfarande bara en okej bok. 

Dash and Lily's Book of Dares
Precis som med Evernight är det en gåta hur jag orkade ta mig igenom den här, för oj vad jag inte tyckte om den. Förstår verkligen inte vad folk ser i den. Själv ville jag mest kasta den i väggen. Upprepade gånger. 

My Life Next Door (My Life Next Door, #1) Legend (Legend, #1) Ten

My Life Next Door
Den här var alldeles för sockersöt för min smak. Retade ihjäl mig på den alldeles för perfekta kärlekshistorien och det var enda anledningen till varför jag flera gånger ville ge upp. 

Legend
Den här boken var väl egentligen inte dålig, men huvudkaraktärerna var alldeles för perfekta för min smak och dessutom kändes allt så förutsägbart. Känns inte så meningsfullt att läsa en bok där man innan historien ens börjat vet hur det hela ska sluta. Men utläst blev den, trots allt. 

Ten 
När man går in med förväntningen att det ska vara en spännande retelling och det visar sig vara en blek kopia istället är det svårt att inte bli besviken. Läste ut den här endast för att se om författaren kanske hade lagt in någon ny, spännande tvist mot slutet, men nej. En blek kopia är allt den är. 

  Onåd (pocket) 

Deadly Little Secrets
Den här historien har man hört tusen gånger om, så antagligen var det bara min envishet som fick mig att läsa ut den. Jag har nämligen otroligt svårt för att ge upp böcker som jag påbörjat. 

Var är Alaska? 
Jag vet att väldigt många tycker om den här boken, men hos mig gick den inte hem alls. Eftersom den var ett recensionsexemplar blev den självklart utläst, men jag är inte så säker på att jag hade läst ut den annars. 

Onåd 
Den enda anledningen till varför den här boken blev utläst var för att jag läste den för skolan. Jag hade aldrig avslutat den om jag haft ett val och det säger väl ganska mycket om vad jag tyckte om boken.. 

// Frida

10 kommentarer:

  1. Jag påbörjade 'Var är Alaska?' två gånger innan det blev tredje gången gillt och jag faktiskt avslutade den också. Hade väldigt höga förväntningar på den och blev besviken. Vet inte om jag hade tyckt att den varit bättre om jag läst den på engelska eller vid ett annat tillfälle, men ja... den fick 2 stjärnor (eg. 1½) av mig på GR.

    My Life Next Door har jag velat läsa länge men nu när du skriver att den är så sockersöt vet jag inte om jag är så sugen längre....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske att den kan vara bättre på originalspråk, men eftersom det var själva historien som jag inte fastnade för, gissar jag att det inte hade hjälpt om jag läst den på engelska istället.

      Det är väldigt många som älskar den, så jag tycker nog att du ska ge den en chans, om du vill. :)

      Radera
  2. Onåd minns jag var rätt trög, men jag hade fått den av min pappa så jag ville gärna läsa klart den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det! Känns lite hemskt att lägga undan en bok som man har fått, hur dålig den än är.

      Radera
  3. åh jag hatade verkligen evernight av caludia gray jag med! Jag är också riktigt förvånad över att jag lyckades ta mig igenom alla sidor!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två! Förstår verkligen inte hur det kan vara en serie på fem böcker...

      Radera
  4. Både Legend och Var är Alaska skall jag läsa snart. Skall bli spännande att se vad man tycker!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du tycker bättre om dem än vad jag gjorde! :)

      Radera
  5. Nu när du påminner mig så var jag bra nära att ge upp Sagan om ringen-trilogin, men jag lyckades ta mig igenom. Hade den som en tegelsten med alla tre böckerna i en och det var så tunna blad och liten text att det var nästan omöjligt att tycka om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, hade själv den med alla i från början, men gav bort den till Agnes eftersom jag köpte dem var och en för sig på engelska istället. Förstår att det var jobbigt. Tror inte jag hade orkat om jag haft den versionen. Känns som att man inte kommer någonstans ju. Galet att du orkade läsa ut den! :)

      Radera