2012-11-23

Den glädjelösa ön

Den glädjelösa önTitel: Den glädjelösa ön
Författare: Enrique Fernández
Serie: - 

Milander Dean, en man förföljd av sitt förflutna, anländer till den av havet isolerade och vågpiskade ön Yulkukany.

Där konfronteras Milanders bistra livssyn med en ung flickas livliga fantasi och han dras in i ett märkligt äventyr med mystiska varelser och talande djur.



Jag har velat läsa "Den glädjelösa ön" ända sedan jag läste Miriams hyllande recension, vilken ni för övrigt hittar här, så efter att ett flertal gånger lämnat stadsbiblioteket utan den på grund av att den redan var utlånad, bestämde jag mig för att reservera den istället. Bara ett par dagar senare fick jag ett sms om att jag kunde komma och hämta det och knappt hemkommen kastade jag mig över seriealbumet och rörde mig inte ur fläcken förrän jag hade läst ut det. 

Så vad tyckte jag? Jo, det var en väldigt söt och fin liten historia, och tecknarstilen var helt underbar, men tyvärr föll jag inte riktigt lika mycket för seriealbumet som Miriam. Det var något som saknades, men vad vet jag fortfarande inte riktigt. Kanske att det var lite för kort? Allt gick så himla fort och man hann knappt börja innan det var över igen, vilket var lite synd. Hade gärna fått vara liite längre, för man blev aldrig riktigt engagerad i varken historien eller karaktärerna, utan det stannade vid att bara var fint och gulligt. Jag gillar att känna något när jag läser, men tyvärr levde just detta seriealbum inte upp till just det.

Kan jag rekommendera "Den glädjelösa ön"? Jadå! Det var verkligen inget dåligt seriealbum, bara lite väl kort och kanske inte riktigt så fantastiskt som jag väntat mig. Men med lite mindre förväntningar tror jag nog att man kan tycka om det riktigt mycket. Om man är lite osäker kan man ju, som jag, låna det på biblioteket (om den finns där) först och se vad man tycker. Då har man ju inte förlorat något.

Avslutar med lite bilder, så att ni kan se hur tecknarstilen ser ut. Tecknarstilen var nog det jag gillade mest. Är otroligt svag för sådant som är gulligt. ^^ 





// Frida








3 kommentarer:

  1. TACKTACKTACK Frida för tipset om att de finns inne på biblioteket! Jag har spanat, men bara antagit att de inte hade köpts in. Ska också se till att reservera! Åh, det här fulländade nog min dag. :'D

    SvaraRadera
  2. Jo jag förstörde nog lite upplevelsen för folk med min überhyp/pepp recension men jag var verkligen så lyrisk efter jag själv läste ut den.

    Jättetråkigt att den är så kort men trots de sögs jag verkligen in i den. ^^

    SvaraRadera