2012-11-05

Minirecension x2

Titel: Tio Stationer
Författare: Jenny Valentine
Serie:

Lucas och hans syster Mercy vill väl när de tar med lillebror Jed och glömske farfar Norman ut för en heldag i London. De ska ju bara åka tio stationer med tunnelbanan - vad skulle egentligen kunna hända?

Det var ju som sagt inte så länge sen jag läste Hitta Violet Park av samma författare, där man fick träffa Lucas och hans famlij, och i Tio Stationer får vi träffa det udda gänget igen. Tyvärr, precis som jag kände för Hitta Violet Park, så var det här ingen bok för mig riktigt. Jag vet inte varför, men jag fastnar liksom inte för någon av karaktärerna och språket är ganska platt faktiskt. Det känns som att det är så överdrivet fokuserat på att det ska vara roligt att det istället bara blir torrt och stelt. Nja, jag borde kanske ge författaren fler chanser, men jag har svårt att tro att jag skulle gilla det. Tyvärr.

Titel: Du borde vara här - min brors självmord.
Författare: Jesper Bohm
Serie:

"Under hela mitt liv har jag sagt aldrig om saker. Jag kommer aldrig att klara det här provet. Jag kommer aldrig att hitta en tjej som tycker om mig. Då har aldrig betytt att jag inte hade någon tjej, men att jag säkert skulle hitta någon när jag blev äldre. Men när min bror Nicklas begick självmord förstod jag vad ordet aldrig betydde. Jag kommer aldrig att få träffa Nicklas igen."

Fastän den boken handlade om en så tungt ämne som självmord så blev det aldrig för jobbigt på något sätt. Det gick faktiskt förvånansvärt lätt att ta sig igenom den. Jag tror det beror mycket på längden, att den var så kort, men också på sättet den var skriven på, alltså korta stycken som tog upp bara precis det viktigaste. Man fick på ett väldigt rakt sätt veta det tragiska som inträffade och författarens/broderns tankar kring detta. Mycket mer än så var det inte. Har dock svårt för att säga om jag gillade den eller inte, eftersom den tar upp ett så känsligt ämne, men jag tycker helt klart att den är värd att läsas!

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar