2012-11-16

Europe of YA

Förra veckan så hittade jag ett inlägg på Epic Readsmed namnet "The United States of YA", där de helt enkelt gjort en karta med en young adult-bok till varje delstat. Detta tyckte jag var en superrolig idé, och började genast klistra ihop min egen, fast med Europa istället för USA.

 Det var otroligt svårt att hitta en bok till varje land, speciellt en YA-bok, så jag har fått göra en del undantag (finns listade längst ner i inlägget). Jag har själv inte läst alla böcker, så har fått gå efter böckernas beskrivningar, recensioner och vad andra har sagt om dem. Huvudprincipen är att boken ska utspela sig i just det land som den representerar, men eftersom det var lite av en omöjlighet, så finns det en del böcker som bara delvis utspelar sig i landet, eller böcker vars huvudperson, eller annan karaktär, ursprungligen kommer från det landet eller har anknytning till landet. 

Länderna är listade i alfabetisk ordning, förutom Ryssland och Italien som jag lyckades missa och som därav hamnat längst ner. Hoppas ni gillar! :) 


Slovenien och Makedonien: Hittade ingen YA-bok, så istället fick det bli böcker om ländernas folksägner istället.
Montenegro: Boken utspelar sig, vad jag förstått, mestadels i Ryssland, men där finns en karaktär som är kronprins i Montenegro. 
Vitryssland: Science Fiction. Om jag ska vara helt ärlig så är jag tveksam till om den faktiskt utspelar sig i Vitryssland, men eftersom jag inte hittade någon annan fick det bli den ändå. Boken heter i alla fall Vitryssland ^^ 
Kroatien: Middle grade, eller kanske till och med för ännu mindre barn. 

Det var väldigt kul att göra det här inlägget, men samtidigt väldigt jobbigt, och det slog mig hur lite (i alla fall vad jag kunde hitta) YA-böcker det finns som utspelar sig i Europa. Hade varit roligt med lite fler nya böcker, eftersom många av dem jag hittade var rätt gamla och såg allmänt tråkiga ut. 

Epic Reads håller just nu på med att "samla ihop" böcker för att göra ett "Planet of YA"-inlägg, så om ni är intresserade av att få tips på böcker som utspelar sig i till exempel Sydamerika eller Asien så tycker jag att ni ska kika in där. Alltid roligt med tips på böcker som utspelar sig i lite "ovanligare" länder. Blir ofta mycket USA, så det är trevligt med lite omväxling. 

// Frida


25 kommentarer:

  1. Kul! men vilket jätte jobb att leta böcker & sätta ihop det där, med mestadels YA-böcker också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ganska jobbigt att hitta böcker från varje land, men samtidigt väldigt roligt :)

      Radera
  2. Intressant koncept - gillade det här! :')

    SvaraRadera
  3. Åh vilken häftig idé! Jag älskar att läsa böcker som utspelar sig på andra platser än vanliga amerikanska YA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Jag med, blir ju lite tråkigt när allt utspelar sig i USA.

      Radera
  4. Vilken cool och ordinär sak att göra!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Blir så glad av att höra att inlägget uppskattas.

      Radera
  5. Jätterolig idé! Förstår att det måste ha varit svår ;)

    SvaraRadera
  6. WOW, vad fin! :D

    Sv: Jo, jag har också varit lite osäker ang. Rowlings första vuxenbok. Men jag hoppas den är bra! :)

    SvaraRadera
  7. Vilket megajobb du har gjort! Men skulle vara roligt att läsa några av böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Är också sugen på att läsa några av böckerna. Har redan några av dem hemma, så de kommer i alla fall att bli lästa någon gång.

      Radera
  8. Gud, va sjukt coolt! :D :D :D Fler sånna vill man se! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frida! :D Får se om jag kanske kan göra något liknande en annan gång.

      Radera
  9. Kul med lite böcker som utspelar sig någon ananstanns än i USA, måste ha tagit väldigt lång tid att hitta dem alla :)

    Svar: Håller med, trailern till CoB är riktigt bra. Hoppas bara att jag hinner läsa ut boken innan filmen kommer ut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Man blir lite trött på att allt utspelar sig i USA hela tiden (även om det är roligt det med), så det är kul med lite omväxling. :)

      Radera
  10. Vilken fiffig idé, jättebra inlägg! :)

    sv: Haha, det är en typisk sak jag skulle kunna få för mig att göra. ;)

    SvaraRadera