2012-11-28

The Great Gatsby

The Great Gatsby Titel: The Great Gatsby
Författare: F. Scott Fitzgerald
Serie: -

In 1922, F. Scott Fitzgerald announced his decision to write "somethingnew--something extraordinary and beautiful and simple and intricately patterned." That extraordinary, beautiful, intricately patterned, and above all, simple novel became The Great Gatsby, arguably Fitzgerald's finest work and certainly the book for which he is best known. A portrait of the Jazz Age in all of its decadence and excess, Gatsby captured the spirit of the author's generation and earned itself a permanent place in American mythology. Self-made, self-invented millionaire Jay Gatsby embodies some of Fitzgerald's--and his country's--most abiding obsessions: money, ambition, greed, and the promise of new beginnings. "Gatsby believed in the green light, the orgiastic future that year by year recedes before us. It eluded us then, but that's no matter--tomorrow we will run faster, stretch out our arms farther.... And one fine morning--" Gatsby's rise to glory and eventual fall from grace becomes a kind of cautionary tale about the American Dream.


It's also a love story, of sorts, the narrative of Gatsby's quixotic passion for Daisy Buchanan. The pair meet five years before the novel begins, when Daisy is a legendary young Louisville beauty and Gatsby an impoverished officer. They fall in love, but while Gatsby serves overseas, Daisy marries the brutal, bullying, but extremely rich Tom Buchanan. After the war, Gatsby devotes himself blindly to the pursuit of wealth by whatever means--and to the pursuit of Daisy, which amounts to the same thing. "Her voice is full of money," Gatsby says admiringly, in one of the novel's more famous descriptions. His millions made, Gatsby buys a mansion across Long Island Sound from Daisy's patrician East Egg address, throws lavish parties, and waits for her to appear. When she does, events unfold with all the tragic inevitability of a Greek drama, with detached, cynical neighbor Nick Carraway acting as chorus throughout. Spare, elegantly plotted, and written in crystalline prose, The Great Gatsby is as perfectly satisfying as the best kind of poem.


För ett par veckor sedan fick vi i uppgift i Engelska C att läsa en klassiker. Det fanns en hel del intressanta böcker på litteraturlistan vi fick, men mitt val landade slutligen på The Great Gatsby. Hade sett filmtrailern ett antal gånger och ville gärna hinna läsa boken innan filmen släpps. Visste egentligen inte så mycket om bokens handling när jag började läsa, men trodde det skulle vara  någon typ av kärlekshistoria, och det var det ju på sätt och vis, men The Great Gatsby är verkligen mer än bara en kärlekshistoria. Det är en otroligt djup, och ganska så komplicerad, men oj så fantastisk berättelse.


I början tyckte jag boken var jätteförvirrade, och om det inte varit för att jag läste den i skolan hade jag troligtvis inte fortsatt. Som tur är var jag ju tvungen att fortsätta läsa, och det blev bättre, mycket bättre. Fitzgerald är otroligt skicklig när det kommer till skrivande. Han levde ju själv under den tiden som han skriver om så hans beskrivningar är både levande och trovärdiga. Ibland glömmer man bort att man fortfarande sitter hemma i soffan och att det är 2012 snarare än 1922.

Fitzgeralds sätt att skriva är det som jag tycker allra mest om med boken, och jag älskar att det finns så mycket gömt under ytan. Ibland behövde jag faktiskt lite hjälp från olika analyssidor på internet för att verkligen förstå, men det är lite av charmen med boken. Det finns så mycket att upptäcka och den måste antagligen läsas några gånger till för att man verkligen ska förstå allt.

Precis som med beskrivningarna av samhället, miljöer och likande, är också karaktärerna väldigt trovärdiga och realistiska. Trots att boken är ganska kort lär man känna dem alla väldigt bra, och eftersom Fitzgerald drar ut på att lämna ut viss information om dem ganska länge, och bara ger små hintar, skapar det faktiskt ett spänningsmoment kring karaktärerna.

The Great Gatsby är ingen fartfylld eller särskilt spännande bok, men i just det här fallet gör det ingenting, jag tycker väldigt mycket om den i alla fall. Jag kan fortfarande inte bestämma mig för vilket betyg jag ska ge, för boken växer i mina ögon för varje dag som går och jag skulle gärna vilja läsa om den, nu när jag förstår lite mer. Tror att jag skulle uppskatta den ännu lite mer då.

Så avslutningsvis, ge The Great Gatsby en chans och bli inte förskräckt om den verkar förvirrande till en början. Det bli bättre! Boken har sagts vara en av de största verken någonsin, och det vet jag kanske inte riktigt om jag kan hålla med om, men väldigt bra är den i alla fall. Ska bli otroligt spännande att se filmversionen!




// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar