2014-03-03

Nya YA-boksläpp 3/3 - 9/3

The Winner's Curse (Winner's Trilogy, #1)

The Winner's Curse (The Winner's Trilogy #1) - Marie Rutkoski


Winning what you want may cost you everything you love

As a 
general’s daughter in a vast empire that revels in war and enslaves those it conquers, seventeen-year-old Kestrel has two choices: she can join the military or get married. But Kestrel has other intentions.

One day, she is startled to find a kindred spirit in a young slave up for auction. Arin’s eyes seem to defy everything and everyone. Following her instinct, Kestrel buys him—with unexpected consequences. It’s not long before she has to hide her growing love for Arin.

But he, too, has a secret, and Kestrel quickly learns that the price she paid for a fellow human is much higher than she ever could have imagined.

Set in a richly imagined new world, The Winner’s Curse by Marie Rutkoski is a story of deadly games where everything is at stake, and the gamble is whether you will keep your head or lose your heart.



Half Bad (Half Life, #1)Half Bad (Half Life Trilogy #1) - 
Sally Green

A stunning, magical debut. An international sensation.
In modern-day England, witches live alongside humans: White witches, who are good; Black witches, who are evil; and fifteen-year-old Nathan, who is both. Nathan’s father is the world’s most powerful and cruel Black witch, and his mother is dead. He is hunted from all sides. Trapped in a cage, beaten and handcuffed, Nathan must escape before his sixteenth birthday, at which point he will receive three gifts from his father and come into his own as a witch—or else he will die. But how can Nathan find his father when his every action is tracked, when there is no one safe to trust—not even family, not even the girl he loves?

In the tradition of Patrick Ness and Markus Zusak, Half Bad is a gripping tale of alienation and the indomitable will to survive, a story that will grab hold of you and not let go until the very last page.


Fler nya boksläpp

Panic Let the Storm Break (Let the Sky Fall, #2) Death Sworn (Death Sworn, #1) The Assassin's Blade (Throne of Glass, #0.1-0.5)
Shattered (Slated, #3) Wayfarer (Tales of Beauty & Madness, #2) The Nightmare Dilemma (The Arkwell Academy, #2) Cured
Nil Til Death (Fractured Souls #1) Wicked Little Secrets (Prep School Confidential, #2) The Haven
Steadfast (Spellcaster, #2) 16 Things I Thought Were True The Violet Hour Son of Zeus (Infinity Ring, #7)
The Sowing (The Torch Keeper, #2) Searching for Beautiful Dangerous Above
A Death-Struck Year The Finisher Best Kind of Broken (Finding Fate, #1) The Moon Sisters
Exposure: A Virals Novel The 57 Lives of Alex Wayfare (Alex Wayfare, #1) Donna of the Dead Divergent Thinking: YA Authors on Veronica Roth's Divergent Trilogy
Hung Up

Svenska böcker/översättning

 Omslagsbild: Tusen och en chans Stad av glas Divergent
Anders Björkelid: Frostskymning


Vill läsa

Frida: Wow, vilken vecka! Många böcker jag känner att jag bara måste ha. 
The Winner's Curse: Tycker att den här låter riktigt bra! Lite dystopi, lite historical fiction och så en gnutta fantasy på det. Kan det bli bättre? Den har dessutom fått fantastiska omdömen av förhandsläsarna. Jag vill ha! 
Half Bad: Fick upp ögonen för den här tack vare booktubern Peruse Project. Den utspelar sig i ett England där häxor lever sida vid sida med människor. Det finns goda, vita, häxor och onda, svarta, häxor och huvudpersonen Nathan är hälften hälften. På grund av detta är han jagad av båda sidor. Tycker att den låter mycket spännande! 
Panic: Jag har inte läst något av Lauren Oliver tidigare och egentligen tycker jag att den här låter lite väl mycket som Hungerspelen, men lite nyfiken är jag allt. 
Death Sworn: Den här har inte fått sådär jättebra betyg av förhandsläsarna, men jag tycker ändå att handlingen låter tillräckligt lockande för att våga ge den en chans. 
The Assassin's Blade: En novellsamling tillhörande Throne of Glass-serien, vilken jag är supermegataggad på att läsa. Har bara hört en massa gott om den. 
Shattered: Känns som att det var jättenyss andra delen släpptes, men nu är det alltså dags för tredje och sista delen. Som vanligt har jag inte läst varken första eller andra boken, men jag ska. Jag lovar. Det låter nämligen som en awesome serie. 
Tusen och en chans: Är grymt nyfiken på den här svenska översättningen av Ketchup Clouds. Handlar om en tjej som bär på en mörk hemlighet och som börjar brevväxla med en dödsdömd fånge. 

Agnes: Shattered!! Jag älskade både första och andra boken och har verkligen längtat efter den här. Panic är en annan bok som jag är väldigt nyfiken på. Let the Storm Break, Cured, Nil och The 57 Lives of Alex Wayfare fångade också mitt intresse.

Finast omslag

Frida: Helt klart omslaget till Half Bad. Så enkelt, men grymt snyggt!

Agnes: Tycker bäst om omslaget till Shattered.

Vill inte läsa

Frida: Det är kanske lite elakt att döma en författare efter att bara ha läst en endaste bok, men Evernight av Claudia Gray var så fruktansvärt dålig att jag kan säga att det kommer att krävas väääldigt mycket för att jag ska plocka upp en bok av henne igen. Mitt svar blir alltså Steadfast

Agnes: Wicked Little Secrets känns inte som en bok för mig.

Fulast omslag

Frida: Kanske omslaget till The Sowing? Känns rörigt och jag hatar fonten på titel och författare. 

Agnes: Säger Wicked Little Secrets här med. Tycker inte alls om omslaget.

2 kommentarer:

  1. Half Bad och Panic är påväg hem till mig i detta nu! Är så peppad! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag önskar att Half Bad var på väg hem till mig med, men jag har köpförbud tills jag ska till Stockholm om ett par veckor.. Hoppas att du tycker om dem! Ser fram emot recensionerna :)

      Radera