2014-03-11

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckans tema är:
"Topp tio favoriter inom en valfri genre"


Jag valde fantasy eftersom det alltid har varit en favoritgenre, men till min stora förvåning kunde jag knappt komma på några fantasyböcker. Kan det vara så att jag tror att jag har läst mer fantasy än vad jag egentligen gjort? När jag tittade på Goodreadsprofil var det betydligt fler dystopier, paranormal romance och contemporary. Blev så ledsen över att se att jag knappt läser något från min favoritgenre längre så det ska det definitivt bli ändring på det här året! 

Jag har med anledning av det ovan valt att tolka fantasygenren väldigt snällt. I den här listan ryms nämligen allt från high fantasy till urban fantasy. 

 Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1) Harry Potter and the Philosopher's Stone (Harry Potter, #1) Seraphina (Seraphina, #1)

Finnikin of the Rock
Den här boken var en av de bästa böckerna jag läste förra året, men också en av de bästa fantasyböckerna jag läst någonsin. Marchetta har en speciell förmåga att trollbinda en, vad det än är för genre hon tar sig an, och precis som i alla hennes böcker är det karaktärerna jag fastnar mest för. Världen är inte dålig den heller, men jag älskar att det är karaktärerna som får driva historien framåt. 

A Game of Thrones
Hur kan jag göra en fantasylista utan att ha med den här episka tegelstenen? Den har verkligen allt man kan önska sig i en fantasy. Magi, komplexa karaktärer, tusentals tvister, spännande storylines, intriger, storslagna slag osv. Jag älskade boken och kan knappt vänta på att få fortsätta ta del av den här episka historien. 

Harry Potter 
Beskrivning överflödig. Min all-time favorite. För alltid. 

Seraphina
Blev positivt överraskad av den här magiska berättelsen om Serpahina. Älskar drakarna, världen, karaktärerna och framförallt språket. Magiskt vackert. Ser galet mycket fram emot fortsättningen!

Stolen Songbird (The Malediction Trilogy, #1) City of Bones (The Mortal Instruments, #1) The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1)

Stolen Songbird
Läste den här förra månaden och den blev snabbt en favorit på grund av att den kändes så unik. Jag hade aldrig läst om troll tidigare så det var självklart spännande. Föll även för den magiska världen, karaktärerna och språket. 

City of Bones
Det är ett bra tag sedan jag läste den här boken, men jag kan fortfarande komma ihåg känslan som jag hade när jag läste den. Jag älskar att befinna mig i Shadowhunter-världen och Cassandra Clare lyckas hålla ens intresse vi liv hela serien (de tre första böckerna!) med massa oväntade tvister. 

The Assassin's Curse
En fräsch och fartfylld fantasy fullproppad med konstiga magiska varelser, pirater och lönnmördare. Det är kanske inte det bästa jag läst någonsin, men jag tyckte väldigt mycket om den under läsningens gång. Den är underhållande, helt enkelt. 

The Golden Compass (His Dark Materials, #1) Cirkeln (Engelsfors, #1) Graceling (Graceling Realm, #1)

The Golden Compass
Den här boken (och resten av serien) slukade jag för många, många år sedan och älskade något otroligt. Den var omöjlig att lägga ifrån sig och jag älskade Lyras värld. Måste verkligen ta tag i omläsning av de två sista böckerna! 

Engelsforstrilogin
Jag var inte helt övertygad efter den första boken, Cirkeln, men efter att ha läst andra boken, Eld, var jag helt såld. Jag älskar blandningen av vardag och magi och karaktärsutvecklingarna i den här boken är verkligen magiskt bra. Jag gissar att de flesta redan har läst den här serien, men om inte, gör det! 

Graceling
Föll direkt för den här fina fantasyhistorien där vi får följa särlingen Katsa. Visst hade jag hört mycket gott om den innan jag började läsa, men inte hade jag trott att jag skulle tycka såå mycket om den. Jag älskar världen, men framförallt karaktärerna. Det är deras resa och utveckling som är intressant. Måste läsa Fire och Bitterblue snart! 

//Frida

8 kommentarer:

  1. Ja, fantasy tolkar i alla fall jag som ett väldigt brett fack. Kan ha att göra med att jag har dålig koll på alla subgenrer som verkar ha dykt upp på senare tid :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också alltid räknat det som en väldigt bred genre. Blir så jobbigt när man ska börja dela in i en massa subgenrer. Och nu för tiden är ju dessutom böckerna ofta en blandning av genrer. :)

      Radera
  2. En del gränser mellan genrer verkar vara väldigt flytande. Och nu finns det ju så många subgenrer också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det kan faktiskt vara väldigt svårt att avgöra vilken genre en bok tillhör, just på grund av alla subgenrer och att en och samma bok ofta kan tillhöra en massa olika genrer.

      Radera
  3. Spännande med tips på en genre som jag inte läst så mycket från. Fast några av dessa har jag ju faktiskt läst!

    SvaraRadera
  4. Har du inte läst Fire eller Bitterblue än?! Fire (eller Monstrets dotter, eftersom jag läste den på svenska) är min absoluta favoritbok, av ALLA böcker, EVER! :D Så jag hoppas du tänker plocka upp den snart ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope. Och jag skäms lite över det eftersom jag älskade Graceling. Har faktiskt läst kanske en tredjedel av Fire, och älskade det jag läste, men av någon anledning blev det aldrig av att jag fortsatte.. Men jag lovar att jag kommer att läsa den snart! :)

      Radera