2014-03-25

The Isobel Journal

The Isobel JournalTitel: The Isobel Journal
Författare: Isobel Harrop
Serie: -
Antal sidor: 208
Förlag: Hot Key Books 
Utgivningsår: 2013

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus

This quirky, narrative scrapbook gives readers a witty, honest look at what it means to be a teenager. Using mini-graphic novels, photos, sketches, and captions, The Isobel Journal offers a unique glimpse into the creative life of eighteen-year old Isobel







Jag hade aldrig hört talas om The Isobel Journal innan jag snubblade över den när jag tittade igenom Netgalleys utbud, men jag blev genast intresserad efter att ha läst sammanfattningen. Det lät precis som något i min smak och det visade sig att jag hade helt rätt. 

The Isobel Journal är en otroligt söt, snabbläst och an aning sarkastisk liten bok. Jag älskar scrapbooking-känslan den har och de och finurliga, träffsäkra historierna. Det känns verkligen som en dagbok och den är ganska osammanhängande och händelselös - på ett bra sätt! Jag älskar hur Isobel fångar ögonblick ur sitt liv utan att försöka göra dem bättre eller mer intressanta. Det är enkelheten i det hela som gör boken så bra och lätt att relatera till. 

Historien berättas mestadels genom bilder och illustrationer och meningarna är noga utvalda. Personligen tycker jag att det är extra viktigt att innehållet känns genomarbetat när en bok är så kort som den här är och The Isobel Journal är just det - genomarbetad. Det finns inget onödigt eller några tråkiga partier. Både språket och illustrationerna är ofta väldigt roliga och träffsäkra och jag föll direkt för den fulsnygga stilen på illustrationerna. De förhöjer verkligen känslan av att det är en dagbok. 

I det stora hela tyckte jag väldigt mycket om The Isobel Journal och jag kan verkligen rekommendera den till er som gillar enkla, träffsäkra och dagbok/scrapbooking-liknande böcker eller till er som bara känner för att prova någonting lite annorlunda. 


//Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar