2014-03-13

Stora boken om mumin


Titel: Stora boken om Mumin
Författare: Tove Jansson
Serie: -
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 207
Utgivningsår: 2008

Kan tex köpas här: Adlibris | Bokus


Stora boken om Mumin bjuder på ett generöst urval ur Tove Janssons muminböcker. Den är en inbjudande introduktion till hela muminvärlden, med smakprov av olika slag. Här ingår de klassiska bilderböckerna Hur gick det sen?, Vem ska trösta knyttet? och Den farliga resan, här finns episoder ur de tecknade muminserierna och naturligtvis utdrag ur muminböckerna. Dessutom ingår visor, verser, recept, ett litet muminlexikon och massor av bilder.






Jag hittade den här finingen på årets bokrea och kunde inte låta bli att köpa den. Egentligen har jag väl ingen direkt relation till Mumin då jag aldrig läst någon av böckerna, men jag vet att jag såg någon tecknad Mumin-serie på tv när jag var mindre. Jag visste alltså inte riktigt vad som väntade när jag köpte den, men jag är svag för fina antologier. Det är så mysigt med utdrag ur böcker samlat med annat material. 

Så vad tyckte jag? Jag vet faktiskt inte riktigt.. Det var inte alls som jag väntat mig och inte på långa vägar så som muminserierna jag sett som liten. Sammanfattat skulle jag nog säga att berättelserna är väldigt annorlunda. Ibland är det svårt att förstå vad författaren egentligen vill ha sagt och även om det fanns en hel del finurliga, smarta och väldigt roliga partier i bokutdragen satt jag under största delen av läsningen som ett liten frågetecken och undrade vad det egentligen var som jag läste. 

Kanske var det lite dumt att kasta sig in i en antologi om Mumin utan att ha läst någon av böckerna eftersom det innebar att jag hade noll koll på karaktärerna. Förutom muminfamiljen, lilla My och Snusmumriken då. Inte hade jag en aning om att det fanns så galet många karaktärer med obegripliga namn att hålla reda på. Inte ens nu, efter att ha läst en hel antologi, kan jag säga att jag har bättre koll på alla de där karaktärerna. Där var någon grå klump vid namn Mårran, tror jag, men annars är jag inte mycket visare. 

Som jag nämnde ovanför tycker jag att berättelserna ibland är ganska så obegripliga och inte blir det bättre av att språket ofta är helt konstig det med. Stannade upp flera gånger under läsningens gång och tänkte "Men, va? Sådär kan man ju inte säga!?". Jag vet att böckerna skrevs i slutet av 1900-talet och att språket förändrats mycket sedan dess, men jag kan inte hjälpa att jag irriterade mig på konstiga ordval och formuleringar. 

Trots vissa irritationsmoment måste jag ändå säga att själva antologin är väldigt mysig. Illustrationerna är väldigt fina och jag gillar att kapitelboksutdragen blandas med recept, bilderböcker, sånger, en tecknad serie och ett lexikon. Min favorit var faktiskt den tecknade serien, Den gyllene svansen, eftersom den kändes väldigt aktuell och var precis sådär lagom humoristisk och allvarlig på samma gång. Lilla My är en klar favorit, så jag gillade jag även alla stunder som hon var med. 

Sammanfattat kan jag väl säga att muminböckerna kanske inte är något för mig, men jag uppskattade ändå antologin eftersom det är just en antologi. Kanske ger jag de riktiga böckerna en chans någon dag, men just nu känner jag mig ganska mätt på muminhistorier. Tror dock att de som faktiskt läst böckerna och är hardcore muminfans kommer att älska den här fina antologin. Om inte annat är den ett mycket vackert tillskott i bokhyllan. 



//Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar