2014-03-04

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.


Veckans tema är:
"Topp tio populära författare som jag inte läst något av än"


  

Tahereh Mafi
Har hört mycket gott om både hennes böcker och skrivarstil och de första två böckerna i Shatter Me-serien står fint och väntar i bokhyllan. Kanske blir det både ny favoritförfattare och favoritserie? 

Richelle Mead
Med tanke på hur många böcker Mead har hunnit med att skriva är jag förmodligen en av få som inte läst något av henne än. Men jag planerar att göra det. Första halvan av Vampire Academy-serien finns redan i min ägo och jag har länge planerat ett litet maraton. Det har bara inte blivit av än.. 

Brandon Sanderson
För ett år sedan visste jag inte vem han var men tack vare booktube har jag blivit introducerad till den här författaren. Han har hunnit med att skriva många böcker och i princip alla verkar älska dem. Mistborn-trilogin och The Rithmatist står högst upp på min att-läsa-lista. 

Rick Riordan
Ännu en manlig författare vars böcker verkar älskas av alla. Själv har jag inte läst en enda, men jag lovar och svär att jag åtminstone ska ha läst första boken i hans Percy Jackson-serie innan året är slut. 

  

Marcus Zusak
Har bara hört en massa gott om Zusaks böcker och den jag är mest nyfiken på är The Book Thief. Planerar faktiskt att läsa just den boken den här månaden, så Zusak kommer inte att vara "populär oläst författare" länge till.. 

Lauren Oliver
Oliver gav precis ut en ny bok, men det är främst hennes omtalade Delerium-serie som jag är intresserad av. Har hört både väldigt positiva, men också en del negativa saker om hennes böcker och skrivande, men jag vill gärna bilda mig en egen uppfattning. 

Rainbow Rowell
Det är väl ingen som har missat den här författaren? Hennes böcker har snurrat omkring på varenda Booktube och bokblogg den senaste tiden. Förutom min då. För jag har inte läst något som hon har skrivit. Än. 

   

Libba Bray
Jag har både Gemma Doyle-trilogin och The Diviners stående i bokhyllan, men har inte läst någon av dem trots att jag är grymt nyfiken på både böckerna och författaren. Har hört många bra saker, framförallt om den sistnämnda, och borde verkligen ta tag i dem snart.

Marissa Meyer
Har ingen aning om varför jag inte läst något av Meyer än eftersom jag bara har hört positiva saker om hennes Lunar Chronicles-serie. Den verkar dessutom vara en perfekt serie för mig. Jag menar fairy tale retelling i sci-fi-miljö. Kan det bli bättre? 

Scott Westerfeld
Med en dystopi/sci-fi-serie (Uglies) samt en steampunkig historical fiction-trilogi (Leviathan) i bagaget är det konstigt att jag ännu inte bekantat mig med den här författaren. Den förstnämnda serien finns dock i min bokhylla så chansen är hyfsat stor att i alla fall den blir läst under min livstid. 

Victoria Schwab
Med all den hype som varit kring hennes böcker den senaste tiden är det konstigt att jag fortfarande inte läst något av henne. The Archived låter precis som något som skulle kunna falla mig i smaken, men just nu är jag mest nyfiken på hennes vuxenroman Vicious. Är det över huvud taget någon som hört något annat än fantastisk saker om den? 

//Frida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar