2014-03-12

Recension: Kindle Paperwhite 2

I julklapp fick jag en mycket efterlängtad Kindle Paperwhite och eftersom det var några stycken som önskade en recension av den ska jag försöka få ihop ett litet inlägg med mina tankar om den. Jag har valt att lägga upp det i punktform, med det som jag tycker är positivt och det som jag tycker är negativt.

Positivt

• Snäll mot ögonen
    Tidigare har jag försökt att läsa e-böcker på min mobil och det har väl varit helt okej. Jag har dock retat ihjäl mig på hur snabbt man får ont i ögonen på grund av ljuset. Därför blev det bara kortare lässtunder och oftast bara noveller. Med Paperwhiten däremot har jag inga som helst problem med ögonen. Visst finns där bakgrundsljus, men det är inte alls samma som det på mobilen. Det är mycket snällare och ligger som sagt mer i bakgrunden. Dessutom kan man själv ändra ljusstyrkan efter tycke och smak. När det är mörkt har jag ganska låg ljusstyrka (men det går fortfarande superbra att läsa utan lampa! Och utan att få ont i ögonen!) och när det är ljust höjer jag ljusstyrkan en aning.

• Går att läsa i strålande solsken
    Min mobil blänker något fruktansvärt när solen lyser så det var lite av en omöjlighet att läsa utomhus på den, men med Paperwhiten går det att läsa i starkaste solsken utan problem. Det är som att läsa vilken pappersbok som helst. Underbart då jag älskar att sitta och läsa utomhus. Allra helst i solen.

• Formatet
    Paperwhiten har, enligt mig själv, perfekt storlek och vikt. Först blev jag faktiskt lite förvånad över hur liten den var och var rädd att jag skulle tycka att texten blev pluttig, men det var inga som helst problem. Den väger dessutom knappt någonting alls och jag kan säga att mina armar är glada över att slippa tyngden från riktiga böcker. Mycket lättare att läsa i sängen när man slipper en stor klump till bok. Missförstå mig inte nu, jag älskar fortfarande mina fysiska böcker, men det är faktiskt ganska skönt att kunna läsa en tegelsten utan att få världens träningsvärk i armarna.

• Highlight
    Jag är en sådan person som väldigt gärna skulle vilja stryka under fina citat och göra små anteckningar i mina böcker, men jag skulle aldrig göra det på riktigt eftersom det ju förstör boken. Men nu när jag har en Paperwhite kan jag göra allt det där utan att känna att jag förstör. Highlightfunktionen har redan blivit en favorit och jag använde den flitigt när jag läste min första bok. Dessutom samlas alla dina understrykningar i ett speciellt dokument så det är superlätt att hitta i efterhand. Perfekt!

• Översättning
    Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om att översätta ord som jag inte förstår när jag läser på engelska eftersom jag oftast förstår helheten och innebörden även om jag inte kan den exakta översättningen. Dessutom tycker jag att det gör läsningen hackig. Men eftersom det nu faktiskt finns en översättningsfunktion i Paperwhiten var jag tvungen att prova och till min stora förvåning tyckte jag väldigt mycket om den. Bara genom att klicka på ordet får jag fram en förklaring och jag upplever det inte alls som störande. Dessutom sparas orden som du kollat upp i någon slags lista, så om man vill kan man ju alltid använda det lite som en gloslista för att lära sig nya ord...

• Textinställningar
    Den här funktionen har jag inte använt själv än, men jag har testat och tycker att det är en väldigt smart idé. Du kan nämligen själv välja font på texten och även textstorlek. Jag hade inga problem med varken font eller storlek i den bok jag läste först och använde därför inte funktionen, men jag kan tänka mig att den kan komma till användning i framtiden. Det är ju alltid trevligt att kunna anpassa inställningar så att de passar en så bra som möjligt.

• Ett bibliotek i väskan
    En väldigt positiv sak, som i och för gäller för alla e-bokläsare, är möjligheten att kunna bära med sig ett helt bibliotek i väskan. Hur perfekt är det inte att alltid ha alla sina böcker med sig? Att alltid kunna välja och vraka bland böckerna man har. Och att bara kunna byta bok sådär hipp som happ om man känner för att läsa någonting annat. Härligt!

• Billiga böcker
    Ännu en positiv sak som inte riktigt har med själva Paperwhiten att göra, men en fördel som man kan ta del av om man äger en e-bokläsarna eller annan enhet man kan läsa e-böcker på. Jag är överlycklig över att jag äntligen kan ta del av Amazons fantastiska e-bokspriser. För det första har de varje dag nya böcker för 1.99 dollar styck och utöver det har de ofta många andra böcker för 3.99 eller mindre. Väldigt billigt med andra ord. Man blir dock lite snål när man vet att man kan få böckerna sådär billigt och än så länge har jag inte köpt en bok för mer än 3 dollar. Jag har nämligen lite svårt att betala lika mycket för en e-bok som för en fysisk bok..

Negativt

• Touchskärmen
    Om man jämför med touchtelefonerna som finns idag är touchfunktionen ganska så dålig på Paperwhiten. Det är egentligen inget som jag direkt stör mig på, men när man är van att klicka sig fram med minsta lilla beröring på skärmen, kan man bli lite smått irriterad när det krävs lite mer för att få Paperwhiten att göra som man vill. Men som sagt, det är inget större problem egentligen och det stör inte läsupplevelsen. Oftast fungerar det alldeles utmärkt, men det kan ibland krävas lite mer kraft än man är van vid.

• Goodreads
    Jag skulle egentligen inte kalla den här punkten för negativ utan snarare onödig. I den nyare Paperwhiten finns Goodreads med som en applikation och det hade väl varit bra om det inte varit så att jag redan har Goodreads i mobilen och tycker att det är mycket lättare att använda där.

• Ingen färg
    I Paperwhiten finns ingen färg och hade det inte varit för att jag så väldigt gärna vill se mina omslag i färg hade det inte varit något problem. Självklart spelar det ingen stor roll och det förändrar inte hur mycket jag tycker om min Paperwhite, men visst hade det varit skoj att ha omslagen i färg.

Jag har bara läst en bok på min Kindle än så länge, men jag ångrar inte en sekund att jag önskade mig den. Den levde upp till alla mina förväntningar och mer. De positiva sidorna väger upp de negativa tusen gånger om. Jag fick tänka riktigt ordentligt för att komma på något negativt, så som ni förstår är det egentligen inga stora saker. Jag håller för tillfället på att läsa min andra bok och jag kan lova att det kommer att bli fler under året. Jag har samlat på mig en härlig hög med e-böcker som jag längtar efter att få läsa.

Kan passa på att nämna att jag har reklamversionen av Kindle Paperwhite vilket innebär att det kommer reklam som skärmsläckare, samt reklam i en ruta på hemskärmen. Självklart är det alltid trist med reklam, men eftersom den inte alls påverkar läsningen (där är alltså ingen reklam i läsläget( bryr jag mig faktiskt inte ett dugg. Jag märker den knappt längre.

Om det är något speciellt ni undrar över gällande Kindle Paperwhite som jag inte har med i det här inlägget är det bara att fråga! :)