2015-02-16

Läs-a-lot: Utmaning 4

Den fjärde utmaningen gick ut på att antingen skriva ihop en bokrelaterad låt, eller sätta ihop en spellista till en bok. Eftersom jag verkligen inte är en låtskrivare bestämde jag mig för att sätta hop en spellista till Harry Potter and the Philosopher's Stone. Jag valde en låt till varje kapitel. Ibland gick jag efter låttitel, till exempel att kapitlet och låten hette precis samma eller att titeln speglade en viss scen eller en viss karaktär väldigt mycket. Ibland gick jag efter texten och ibland bara efter känsla. Och ibland blev jag så arg över att det inte finns någon passande låt att jag bara slängde in en random låt och försökte hitta någon långsökt koppling till boken. 

Här är resultatet: 



The Boy Who Lived - RiddleFM
The Boy Who Lived 
Kan det blir mer obvious? Låten har precis samma namn som första kapitlet och är till och med skriven till boken. Artisten har en hel massa Harry Potter-relterade låtar för den som är nyfiken. 

I want it all - Ashley Tisdale & Lucas Grabeel
The Vanishing Glass
Här tänkte jag på Dudley's födelsedag och hur han "want it all". 

 Fångad av en stormvind - Amanda Jensen
The Letters From No One
Här tänkte jag framförallt på ovädret när Harry och familjen Dursley befinner sig på den där ön mitt ute i havet. Fångad i en stormvind. 

Wizard (Radio Edit) - Martin Garrix
The Keeper of the Keys
I det här kapitlet får Harry veta att han är en trollklar, så det självklara valet var förstås en låt med "Wizard" i sig. Tyvärr hittade jag ingen klockren, men den här fick duga. 

Happy - Pharrell Williams
Diagon Alley
För att ett besök i Diagon Alley = GLÄDJE! 

We're Going to be Friends - First Aid Kit
The Journey from Platform Nine and Three-Quarters
Första resan till Hogwarts är starten på en lång vänskap. 

The Sorting Hat - RiddleFM
The Sorting Hat
Ännu en låt från RiddleFM. Det går ju inte att inte ha med en låt som är sådär passande och specialskriven. 

The Mysterious Ticking Noise
The Potions Master
Jag var bara tvungen... Haha. 



 Midnight - Coldplay
The Midnight Duel
Här gick jag mest på känsla, men både låttitel och kapitel  innehåller"midnight".

This is Halloween (från Nightmare before Christmas) 
Halloween
Behöver den här ens en förklaring? 

Dar Um Jeito - Santana
Quidditch
Quidditch = sport. Det här var den första låten som poppade upp i mitt huvud när jag tänkte på sport. 

Swan Lake - Pyotr Ilyich Tchaikovsky
The Mirror of Erised
Till det här kapitlet tyckte jag att det passade med en vacker klassisk låt. 

Everybody Wants to Rule the World - Lorde
Nicolas Flamel
Den här är kanske den mest långsökta, haha, men jag tänkte på de vises sten och hur Voldemort vill härska över världen med hjälp av den. Typ. 

Dragon - Miriam Bryant
Norbert the Norwegian Ridgeback
Det enda som den här låten och kapitlet har gemensamt är just "Dragon". 

Howl - Florence and the Machine
 The Forbidden Forest
I den förbjudna skogen kan det finnas varulvar och de ylar... 

On Top of the World - Imagine Dragons
Through the Trapdoor
Inspirationen är längst ner i Marianergraven och jag vill bara ha med en Imagine Dragons-låt. Okej? Men kanske kände sig Ron, Hermione och Harry som om de var "On Top Of The World" när de klarade alla de svåra utmaningarna för att ta sig till stenen. Efteråt i alla fall. När allt hade löst sig och ingen blev skadad förutom Voldy och Quirrell. 

Ugly Heart - G.R.L
The Man with Two Faces
För att Voldemort har ett "ugly heart". Eller något. Kanske lite väl upptempo med tanke på kapitlets innehåll, men man kan ju inte få allt. 

Äntligen klar! Att det ska vara så svårt att koppla låtar till böcker. Antagligen är det här den mest galna spellista jag någonsin gjort, haha. Men det blev en spellista i alla fall. ;)

//Frida

2 kommentarer:

  1. Så kreativt och roligt att du valde att göra en låt till varje kapitel! Dessutom så intressant att läsa dina små förklaringar till låtarna! Toppennice! Dessutom är ju Howl av Florence+ the machine så bra! Vill du veta något läskigt? Jag shufflade låtar på Spotify precis, och fick upp Howl precis när jag satt och skrev den här kommentaren, så jjust nu lyssnar jag på den! ^^

    SvaraRadera
  2. Svar: Rapdementorer är helt klart det mest awesome som finns! ^^ Och jag ska garanterat se till att bli känd nu så att jag kan kalla mig DEMENTORANNA ^^

    SvaraRadera