2015-02-04

The Future Collection

Titel: The Future Collection
Författare: Beth Revis
Serie:
Antal sidor: 127
Utgivningsår: 2015

Kan tex köpas här: Amazon

This collection of sci fi stories from NY Times Bestselling author Beth Revis features worlds and technology from the future. Featuring three brand new, original tales and three reprints, each story explores a different set of characters in a different world and facing different problems in the future world.






The Future Collection är en novellsamling, innehållandes fyra helt nya noveller samt två som publicerats tidigare. Alla utspelar sig i framtiden, men annars är de väldigt olika och innehåller många aktuella ämnen och paralleller till världen idag. Jag tyckte väldigt mycket om allihop och Beth Revis visar verkligen vilken fantastisk författare hon är. Jag vill bara läsa mer och mer och mer. Ska helt klart ta tag i hennes riktiga böcker nu när jag vet hur bra hon skriver. 

Doctor-Patient Confidentiality
Den första novellen handlar om en tjej som vaknar upp på någon slags sjukhusenhet och måste försöka komma ihåg vad som har hänt och varför hon är där. Novellen är skickligt skriven och jag tyckte om den, men den är helt klart den sämsta i samlingen. Jag lyckades lista ut tvisten långt i förväg och den var ganska händelselös. 

The Most Precious Memory
Det här var en av mina favoriter! Den utspelar sig i en framtid där människor använder minnen som droger. Först tömmer de sig själva på minnen och när de är slut börjar de köpa andras minnen. Väldigt intressant, men samtidigt superläskigt koncept. 

The Girl & the Machine
Min favorit! Det är svårt att säga någonting om den utan att avslöja tvisten i slutet, vilket självklart skulle förstöra alltihop, men jag kan väl säga så här: Beth Revis utforskar helt nya perspektiv i den här tidsresenovellen. Det är oväntat, tankeväckande och extremt känsloladdat. Ni som läser den kommer att förstå. 

Lag
Den här novellen handlar om en reporter som har hittat en världsomvälvande nyhet, men efter ett teleporteringsproblem förlorar hon minnet och vi får följa med henne när hon försöker återfå sitt minne. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om novellen. Den är mer komplex än de tidigare och slutade väldigt abrupt. Det är ett intressant koncept, och jag gillade upplägget, men jag är inte helt säker på att jag förstod allt. 

The Turning Test
Det här är en av de noveller som publicerats tidigare och jag hade redan läst den, men den var precis lika bra andra gången som första. Bortsett från att den oväntade tvisten inte blev så oväntad. Den handlar om en collegestudent som i ett test ska avslöja vem av två personer som är en android och vem som är en riktigt människa. Väldigt intressant koncept, tankeväckande och otroligt välskriven. 

As They Slip Away
Den här novellen handlar om en av karaktärerna i Across the Universe-serien, men det går utmärkt att läsa den även om man inte läst serien än. Jag har själv inte läst den, men tyckte väldigt mycket om novellen ändå. Den har en mörkare ton än de andra och den är väldigt känsloladdad. Den tar upp ämnen som är mycket dagsaktuella och känslorna stormar verkligen när man läser den. Man blir både arg och ledsen och allt däremellan. Efter "The Girl & The Machine" är nog den här min favorit. 


//Frida

1 kommentar:

  1. Svar: Ja, det är verkligen jättedumt att man bara kan ha 100 länkar i ett inlägg, men kul att du gillade sidan i alla fall! :D

    Jag funderar faktiskt på att läsa den brittiska utgåvan, just för att det verkligen är originalet, som du säger! :D Jag kollade upp om ljudboken fanns på mitt bibliotek, och det verkade den tyvärr inte göra, men kanske går den att låna på bibliotekets hemsida och streama! Ska kolla det också! :D Tack för tipset! :)

    SvaraRadera