2015-02-24

Minirecensioner: Sword Princess Amaltea x 2

Sword Princess Amaltea Bok 1 (Sword Princess Amaltea #1)Titel: Sword Princess Amaltea, bok 1
rfattare: Natalia Batista 
Serie: Del 1
Antal sidor: 176
Förlag: Kolik förlag
Utgivningsår: 2013

Amaltea är en prinsessa i en värld där drottningarna styr och magi är makt. Hon får i uppdrag av sin mor att rädda en prins och gifta sig med honom för att ärva hans mors halva drottningdöme. Men när hon väl räddar prinsen visar det sig att han inte alls är lika medgörlig som hon tänkt sig. Han har en egen vilja, och vill bli behandlad med respekt!


Åh, vad jag älskar det här seriealbumet! Tecknarstilen, sagotemat, de ombytta könsrollerna, humorn, ALLT. De ombytta könsrollerna i en fantasy/sagovärld är ett så himla smart och träffsäkert koncept att jag är förvånad över att det inte har använts tidigare och oftare. Det är intressant, tankeväckande och samtidigt väldigt, väldigt roligt. Visst är det på gränsen till för övertydligt ibland, men jag älskar det. Jag har inte skrattat så här mycket till en bok på väldigt länge, och samtidigt fyllts med så många tankar om hur könsroller presenteras i litteratur, både förr och idag. Det finns dessutom, trots sago- och fantasytemat, många kopplingar till vår värld och tid. Albumet får en verkligen att tänka till och jag tycker att Natalia Batista har gjort ett fantastiskt bra jobb! Läs, läs, läs! 



Sword Princess Amaltea Bok 2 (Sword Princess Amaltea #2)Titel: Sword Princess Amaltea, bok 2
rfattare: Natalia Batista 
Serie: Del 2
Antal sidor: 169
Förlag: Kolik förlag
Utgivningsår: 2014

Prinsessan Amaltea har räddat den fagre prins Ossian ur sitt torn och dräpt den fruktansvärda draken som vaktade honom. Men vägen tillbaka till Ossians drottninga-rike är kantad av förtrollade sjöar, brutala stråtröverskor och inte minst Amalteas arroganta storasyster Dorotea. Snart inser Amaltea att hon måste ta strid för Ossian om hon inte ska förlora honom.

Del 2 i serien om prinsessan Amaltea är minst lika bra som ettan, om inte ännu bättre. Konceptet med de ombytta könsrollerna är fortfarande superträffsäkert, tankeväckande och roligt. Mitt favoritavsnitt i boken är när könsrollerna byts ännu en gång, så att Amaltea blir pojke och Ossian flicka. Det blir bara ännu mer träffsäkert! Det är även intressant att se hur de upplever allt då och hur både de negativa och positiva sidorna med att tillhöra respektive kön blir så tydliga. Historien tar fart på riktigt i den här delen och det händer väldigt mycket på få sidor. Jag längtar halvt ihjäl mig efter sista delen, samtidigt som att jag inte vill att det ska ta slut. Jag rekommenderar verkligen den här serien! 



//Frida

1 kommentar:

  1. SV: Varsågod! Och tack :D In deed, alla var väldigt duktiga (men du var bäst!) ;D

    SvaraRadera