2015-04-13

Du föll och jag för dig

Titel: Du föll och jag för dig
Författare: Lina Stoltz
Serie: -
Antal sidor: 262
Förlag: Rabén & Sjögren 
Utgivningsår: 2015

Kan tex köpas här: Adlibris  Bokus

Tack till Rabén och Sjögren för recensionsexemplaret! 

Första gången Frida ser Jakob är det som om hela världen stannar. Han går, men hans blick har lämnat brännmärken i henne.


De dras till varandra med en kraft som inte går att stå emot - den välartade prästdottern och den struliga hockeykillen. Men när Frida hör rykten om att Jakob använder droger och börjar misstänka att han döljer saker för henne, känns kärleken inte så lätt längre. Kanske är det inte så enkelt som i Metallicas låt "Nothing Else Matters".




Du föll och jag för dig var en av vårens mest efterlängtade böcker för min del och jag blev inte besviken. Men jag blev inte heller helt överförtjust. Den hamnade någonstans mittemellan. I lagomland. Jag tycker om det jag läser, men det är inget som kommer att lämna några djupare spår. Det är en fin men trasslig kärlekshistoria, som mixats ihop med allt vad vardagslivet har att erbjuda för två tonåringar. Det är skola, fester, vänskapsrelationer och knepiga familjerelationer. En ganska typisk svensk ungdomsroman men andra ord, men ibland är det precis vad man vill ha. 

Berättarperspektivet skiftar mellan Frida och Jakob genom hela boken och jag tycker om att få en inblick i bådas liv och att få ta del av båda sidor av historien. Ibland tycker jag dock att perspektivet skiftar på helt fel ställen, som till exempel mitt i ett stycke, vilket gör det lite förvirrande. Det hade blivit tydligare om berättarperspektivet skiftat vid nytt kapitel, eller i vart fall i ett nytt stycke istället för mitt i. 

Språket känns enkelt och flyter på bra. Det finns många träffsäkra formuleringar och igenkänningsfaktorn är hög. Dialogerna däremot tycker jag känns ganska konstlade. En del uttryck och ord känns ålderdomliga och inte något som tonåringar skulle använda sig av när de pratar idag. 

Något som jag tycker lite extra mycket om med Du föll och jag för dig är att det inte är "första kärleken" som skildras. Det är annars väldigt vanligt att det är just "den första kärleken" som är i fokus i ungdomsböcker. Allra helst en första kärlek som ska hålla livet ut. Inte helt realistiskt. Därför känns Du föll och jag för dig som en frisk fläkt, eftersom både Frida och Jakob har haft andra relationer tidigare. Jag tycker om att Stoltz visar att det faktiskt inte bara är den första kärleken som kan vara sådär färgsprakande och himlastormande. 

Även om jag inte totalförälskade mig i Du föll och jag för dig, rekommenderar jag den verkligen om du tycker om att läsa böcker med trassliga kärleksrelationer, mycket vardagsliv och hög igenkänningsfaktor. 


Favoritcitat

"Han rubbade allt i henne, slungade om atomerna i en underbar obalans."

"Två blå ögon som inte nöjde sig med att landa i hennes, utan som sögs som en tromb genom bröstet ända ner i maggropen."

"Sedan fortsatte han gå. Var borta. Med det spelade ingen roll, hans ögon hade redan lämnat brännmärken i henne."



//Frida



2 kommentarer:

  1. Hm, jag har också ganska höga förväntningar men kommer nog att testa den ändå! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska ge den en chans! :)

      Radera