2015-04-30

Nytt i bokhyllan

För ett par veckor sedan visade jag upp de kindle-böcker som jag införskaffat de senaste månaderna, så nu tänkte jag att det var dags att visa upp de fysiska böcker som hittat hem till mig under samma tidsperiod. Det är en hel del från bokrean (ja, superlängesen, jag vet ^^), några recensionsexemplar och ett par böcker som jag köpt, alternativt fått. 



Kokböcker/bakböcker är nästan ett måste på bokrean. De är ju så dyra i vanliga fall, men på rean kan man få tag i fyra stycken för priset av en. Nästan i alla fall. Jag är en sådan person som letar upp nästan alla mina recept på nätet, men det finns ju inget mysigare än att ha fysiska kokböcker att bläddra i. Och jag har faktiskt blivit bättre på att använda dem och inte bara låta dem stå och se vackra ut i bokhyllan. Det här året blev det en brödbok, en hel bok som bara handlar om hur man kan tillaga olika sorters grönsaker, en bakbok helt dedikerad åt min favoritkaka (kladdkaka!) och till sist den klassiska "Sju sorters kakor", som ju känns lite som ett måste i kokbokshyllan. 


På bokrean passade jag på att plocka på mig lite klassiker. Bland annat en väldigt sin samlingsvolym med fyra av Jane Austens böcker - Sense and Sensibility, Pride & Prejudice, Emma och Persuasion. De två förstnämnda äger jag redan sedan tidigare, men jag älskar samlingsvolymer så... Som ni ser plockade jag på mig en ytterligare utgåva av Pride and Prejudice, så nu äger jag hela tre stycken. Men när jag älskar en bok blir jag ofta helt crazy och köper gärna alla utgåvor som finns, haha. (Hej, Harry Potter!) The Great Gatsby är en av mina favoritklassiker, men jag ägde ingen egen utgåva så den var ett självklart val. Sedan följde Wuthering Heights och Jane Eyre med av bara farten. Men jag vill ju läsa dem. Någon gång. 


Tordyveln flyger i skymningen var en favorit när jag var yngre, så när den fanns på bokrean i det här helt magiskt vackra omslaget kunde jag inte låta bli att köpa den. Boxen med Elsa Beskow sagor köpte jag på grund av att det kan vara något av det sötaste jag någonsin sett. Och för att jag älskar sagan om Solägget så, så mycket. Det handlar om dig har jag redan läst, men kände att jag behövde äga den också, på grund av finaste rosa omslaget och för att Sandra Beijer skriver så himla bra. The Republic of Thieves, är andra delen i en serie som jag varit nyfiken på ett bra tag. Äger första boken på svenska, men när jag såg den här för tjugo kronor kunde jag inte låta bli. 


De sista bokreaböckerna! Lite mytologi, lite symboler och så en version av Romeo och Julia som innehåller både originalet och den svenska översättningen, sida vid sida. Romeo och Julia-boken var typ kärlek vid första ögonkastet. Har läst pjäsen tre eller fyra gånger, både på svenska och engelska, och tycker så, så mycket om den. Därför är det verkligen perfekt att ha den på båda språken så att jag kan grotta ner mig ordentligt och kanske få lite bättre förståelse för Shakespeares ganska krångliga språk. Nu saknar jag bara samlingsvolymen med alla hans verk, sedan är jag nöjd! 

Den röda mytologiboken var för övrigt mitt sämsta köp på bokrean. Den var inplastad så jag kunde inte bläddra i den, men eftersom omslaget var så snyggt tänkte jag att den nog var bra. Det var den inte. Bara en massa tråkiga bilder. En massa tråkiga bilder med väldigt mycket naket. Och knappt någon fakta alls. Kanske inte riktigt det som jag var ute efter när jag köpte den, haha, men den får stå kvar i bokhyllan ett tag i alla fall, för omslaget är som sagt fint. ^^ 


Under senaste tentaperioden fick jag världens sy-craving och köpte hem den här finingen av Jenny Hellström Raus. Jag har dock inte sytt något från den ännu, men är kär i princip alla mönster, så jag kommer att göra det. Snart. Tyg är i alla fall redan inköpt. Som ni kunde läsa ovanför köper jag gärna mina favoritböcker i tusen olika utgåvor. Divergent är inget undantag. Älskar den här rosa utgåvan! 


Sveket, Född fenomenalJag ger dig solen (inte med på bild) och Odinsbarn fick följa med i en bokbeställning jag gjorde ganska nyss. Är väldigt nyfiken på allihop! Mördarens apa var en julklapp och även den är jag väldigt nyfiken på eftersom den fick Augustpriset förra året.


Tre spännande recensionsexemplar som hittat hem till mig. Fangirl och Half Bad har jag tänkt läsa en mindre evighet, men det har liksom aldrig blivit av. Det har kommit andra böcker emellan. Men nu så! Nattsagor för sömnlösa hade jag aldrig hört talas om innan, så det ska bli väldigt spännande att läsa den! 


Du föll och jag för dig och Kickar är även de recensionsexemplar. Har faktiskt redan läst båda och recensionen på Du föll och jag för dig hittar ni här. Recensionen på Kickar kommer förmodligen upp väldigt snart. Kan i alla fall säga att jag blev positivt överraskad. 


Här är vinsten som jag valde i Anna, Beate och Annas läs-a-lot-tävling. Supermånga tacka till er!! Well Read Women är en bok fylld med illustrationer och citat av kända kvinnliga bokkaraktärer. Så, så fin! Är helt kär i den. Jag ska skriva lite mer om den och visa lite bilder i en recension som borde komma upp på bloggen ganska snart. Jag kan i alla fall säga att jag verkligen rekommenderar den om en tycker om illustrationer. Det är en sådan där bok som man kan återvända till tusen gånger och bli lika fascinerad av illustrationerna varje gång. 

Phew! Det var allt för den här gången. Jag ska försöka bli lite duktigare på att att göra de här inläggen oftare och inte vänta tills jag har ett berg av böcker att visa upp. Får väl se hur det går... 

//Frida

4 kommentarer:

  1. Åh så mange fine bøker! Har også fått litt dilla på kokebøker, vet ikke helt hvilke jeg har lyst på thought. Er så mange å velge i, og jeg liker best de som ikke krever veldig rare og spesielle ingredienser. Sy boken ser også interessant ut, håper du får brukt den!

    Fangirl og Odinsbarn er noen av mine favoritter, håper du liker dem!

    SvaraRadera
  2. Jösses vad mycket böcker! Hoppas du tycker om allihop :)

    SvaraRadera
  3. Oj så många härliga böcker.

    SvaraRadera
  4. Åh så många härliga böcker du har framför dig att läsa!

    SvaraRadera