2015-04-29

SAGA Volume 2 & 3


Titel: Saga, volume 2 & 3
Författare: Brian K. Vaughan & Fiona Staples 
Serie: #2, 3
Antal sidor: 144 & 144
Förlag: Image Comics
Utgivningsår: 2103 & 2014

Kan tex köpas här: Adlibris (2 & 3) Bokus (2 & 3

From award-winning writer BRIAN K. VAUGHAN (Pride of Baghdad, Ex Machina) and critically acclaimed artist FIONA STAPLES (Mystery Society, Done to Death), SAGA is sweeping tale of one young family fighting to find their place in the universe. Thanks to her star-crossed parents Marko and Alana, newborn baby Hazel has already survived lethal assassins, rampaging armies, and horrific monsters, but in the cold vastness of outer space, the little girl encounters her strangest adventure yet... grandparents.

Jag läste den första delen i den här serien någon gång under förra året. Jag hade ganska precis fått upp ögonen för seriealbum och genomsökte internet i jakt på spännande seriealbum som skulle kunna falla mig i smaken. Saga hade fått otrolig hype inom Booktube (och även på en hel del svenska bokbloggar) så den kändes som ett ganska naturligt val. Alla älskar ju serien! Eller, ja, alla utom jag, skulle det visa sig. Jag blev nämligen inte alls särskilt imponerad av volym 1. Tecknarstilen är fin och jag gillar att allt är i färg, och bakgrundstanken med historien är både fin och viktig, men det håller liksom inte hela vägen. Den stannar vid "helt okej" för mig. Jag saknade känsla, band till karaktärerna, en historia. Något som fick mig att vilja fortsätta. Att vilja veta mer. 

Jag var, trots mitt ganska svala intresse för den första volymen, beredd att ge serien en andra chans. Jag har nämligen lite svårt att lita på mig själv när resten av universum skriker om hur fantastisk och underbar och BÄST serien är. Jag måste ha missat något. Det var den enda rimliga förklaringen. Så, jag lånade volym 2 och 3 på biblioteket och beredde mig på en läsupplevelse som skulle få mig att kastas ur jordens omloppsbana. Nästan i alla fall. 

Kanske var det de extrema förväntningarna, eller min i princip påtvingade positiva inställning, som gjorde att allt föll, men en sak är säker: Jag trillade inte ur jordens omloppsbana. Jag stod stadigt kvar med båda fötterna på jorden och jag ogillade varenda sekund av läsningen. Den enda anledningen till att jag ens plockade upp volym 3 var för att jag redan lånat den och det kändes lite synd att inte läsa den när jag trots allt stått i kö i flera veckor. Så hur gick det med volym 3, lyckades den ändra min uppfattning? Nej, inte det minsta. Den var om möjligt ännu sämre än den andra volymen. 

Jag står inte ut med att historien är all over the place och ingenstans samtidigt. Jag får ingen connection med någon av karaktärerna och kunde inte bry mig mindre om vad de har för sig eller om de kommer att dö eller överleva. Serien får mig verkligen att känna mig som ett känslokallt monster. För jag känner ingenting för karaktärerna. Verkligen ingenting. Och känner jag inte för karaktärerna är det i princip dömt att misslyckas om inte historien är helt amazing i övrigt. Och det är den inte. 

Jag retar ihjäl mig på överanvändningen av svordomar. Jag vill typ spy på alla helt meningslösa sexscener och sexdrömmar och sexualiserade monster/varelser och allt annat som börjar, alternativt slutar, med sex. Det känns bara så onödigt och bidrar verkligen med noll till historien. Jag har ingenting emot sexscener och liknande i vanliga fall, men när det används som rekvisita och verkligen har noll betydelse för historien i övrigt blir jag bara irriterad. (Hej tv-serien av Game of Thrones!). Kanske finns det någon mystisk och väldigt djup underliggande mening med alla de där scenerna som fick mig att vilja kasta boken från balkongen och köra över den med en traktor, men jag har då inte lyckats hitta den. 

Som ni säkert förstår av recensionen blir det här mitt hejdå till serien. Jag kommer inte att fortsätta, hur många fantastiska saker jag än får höra om kommande volymer. This is the end och jag kunde inte bry mig mindre. 


(För att förtydliga ytterligare:
Ja, det är noll ifyllda ugglor. Noll.) 

//Frida

2 kommentarer:

  1. Bra recension! :) Jag håller med dig lite faktiskt! Jag kanske inte ogillar serien riktigt lika mycket som du gör (och jag har bara hunnit läsa volym 1 än), men om den inte hade varit så hypad som den är hade jag nog aldrig ens önskat mig andra volymen. Jag ska försöka läsa volym 2 snart så att jag vet om jag ska fortsätta eller inte, men precis som du blev jag inte heller överväldigad av den här serien.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att du inte gillade Saga Frida. :( Är ju en av de som verkligen gillar serien och vill typ att alla ska läsa och tycka om den, men det kommer alltid att finnas böcker en läsare inte kommer att gilla. Hoppas att du har hittat några andra seriealbum du har gillat istället! :)

    SvaraRadera