2015-04-07

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckan tema är:
"
Top Ten Characters You'd Like To Check In With" (meaning, the book or series is over and you so just wish you could peek in on the "life" you imagine they are leading years down the line after the story ends) 

Det var ett tag sedan jag deltog i Top Ten Tuesday sist, men jag har verkligen saknat att göra de här inläggen så den här veckan drar jag igång igen!

Jellicoe Road Nyckeln (Engelsfors, #3) Pride and Prejudice En sekund i taget

Jellicoe Road - Melina Marchetta
Åh, vad jag saknar Taylor och Jonah och Santangelo och Raffaela och alla de andra. Skulle ge vad som helst för att få en fortsättning på deras historia. Samtidigt som jag är mer än nöjd med hur Jellicoe Road slutade, om det ens makes sense? 

Engelsforstrilogin - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Eftersom jag precis läst ut Nyckeln för andra gången, är längtan efter fler böcker större än någonsin. Jag har inga problem med att serien slutade som den gjorde - med ett väldigt öppet slut. Jag tyckte till och med om det, men man kan fortfarande vilja ha mer! Det var ju så himla, himla bra! Och det är otroligt svårt att lämna karaktärer som man följt så länge. 

Pride and Prejudice - Jane Austen
Jag skulle mer än gärna återvända till Elizabeth och Darcy. Mest på grund av mysighetsfaktorn över historien, men också för att se "vad som hände sen". 

En sekund i taget - Sofia Nordin
Visst att det är intressant att få veta vad som hänt med resten av Sverige och världen efter katastrofen, men helst av allt vill jag nog faktiskt tillbaka till gården och se hur det går för de som blev kvar. 

Allegiant (Divergent, #3) The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1) The Friday Society

Divergent - Veronica Roth
På ett sätt vill jag aldrig någonsin återvända till den här världen, men samtidigt älskar jag serien så otroligt mycket att det ändå finns en liten del av mig som undrar - hur gick det sedan? Jag var liksom inte riktigt färdig med serien när den tog slut. Samtidigt som jag var mer än färdig med den. Det låter säkert helt knas, men det är så det känns. Jag både vill och inte vill återvända. Egentligen är det nog mer tid under seriens gång som jag önskar mig, snarare än en fortsättning eller inblick i hur det är nu. Jag vill ha mer, men inte en fortsättning.

The Assassin's Curse - Cassandra Rose Clarke
Jag älskade den här duologin, men det fanns definitivt utrymme för fler äventyr. Och jag skulle inte tacka nej till det!

The Friday Society - Adrienne Kress
Cora, Nellie och Michiko var ett awesome team och jag hade mer än gärna gjort ett återbesök och följt med dem när de löser nya mysterier. Håller fortfarande tummarna för en fortsättning, men det ser tyvärr mörkt ut... 

The Host (The Host, #1) The Fellowship of the Ring (The Lord of the Rings, #1)Harry Potter: The Complete Series

The Host - Stephenie Meyer
Här vill jag absolut inte ha någon fortsättning. Jag vill bara få återse karaktärerna igen för att jag saknar dem. Ganska så mycket. Då borde i och för sig en omläsning räcka, kan man tycka, men även om jag inte vill ha en bokfortsättning, vill jag veta hur karaktärerna har det nu.

The Lord of the Rings - J.R.R Tolkien
Kanske egentligen inte får ha med den här eftersom jag fortfarande bara läst första boken, men tack vare filmerna vet jag ju hur det slutar. Jag vet också att historien skulle kunna fortsätta i evigheters evigheter och jag skulle inte ha någonting emot det alls. Man tröttnar liksom aldrig på episk fantasy. Det finns så mycket att upptäcka, så många storylines att följa. 

Harry Potter - J.K Rowling
En Top Ten Tuesday utan Harry Potter är ju helt uteslutet. Om jag bara fick välja en enda av de här tio böckerna jag valt ut skulle jag utan tvekan välja Harry Potter - det finns ingen annan bokserie där längan efter att få återse karaktärerna är så stor. Jag älskar historien så som den är, men jag kommer alltid att vilja ha mer. Alltid. 


//Frida




8 kommentarer:

  1. Jag tog också med Harry Potter och även om jag faktiskt inte vill se en fortsättning så gillar jag att fundera lite över vad som hänt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så svårt det där, när man både vill och inte vill ha en fortsättning :)

      Radera
  2. Håller med dig angående Nyckeln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att inte vilja ha mer när en serie är så bra! :)

      Radera
  3. Skulle verkligen också vilja veta vad som händer med människorna från The Host, men jag håller med om att jag inte vill ha någon uppföljare direkt. Kanske någon novella där man får lära känna Burns också? Det skulle jag kunna tänka mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det var ju en superbra idé! En novell om Burns hade jag också velat ha! :)

      Radera
  4. Jag håller med dig om alla de böcker som vi har gemensamt! Harry Potter hade jag så gärna besökt igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är typ omöjligt att inte vilja besöka Harry Potter-världen igen när man väl har läst serien. Det finns ju så, så mycket att upptäcka! :)

      Radera