2015-04-08

Tagg: En bokbloggares hemliga liv

Jag blev taggad av Beate att göra den här, tack så mycket! :D

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan november 2011, så jag är inne på det fjärde året nu. Känns helt galet! Det har gått så fort. 

2. Tror du att du kommer sluta blogga om böcker i framtiden?
Jag skulle vilja säga nej, men jag tror ju inte att jag kommer att sitta och blogga om böcker när jag är sjuttio år. Fast vem vet, haha. Som det ser ut nu tror jag i alla fall att jag kommer att fortsätta ett bra tag framöver. Jag älskar ju det här! 

3. Vad är det bästa med att vara en bokbloggare?
Svarar som många andra gjort - gemenskapen i bokbloggsvärlden! Har lärt känna och träffat så många fina människor genom bloggen som jag säkerligen aldrig skulle ha träffat annars. Det känns som vi allihop är en liten familj. Att få dela med sig av det det bästa jag vet, att få diskutera med andra som delar samma intresse, ge varandra tips, fangirla tillsammans osv är förstås också något av det bästa med att blogga. 

4. Vad är det värsta med att vara en bokbloggare?
Stressen som infinner sig när man känner att man läser alldeles för lite och inte har något att uppdatera bloggen med. Det tar tyvärr bort mycket av läsglädjen och det är så lätt att hamna i en ond spiral som gör att man läser ännu mindre. Stressen kommer och går i perioder, och jag antar att det är svårt att bli av med den helt och att jag helt enkelt måste lära mig att hantera den. Som tur är har jag blivit bättre på det! 

5. Har du svårt att skriva rubriker till dina inlägg?
Nej, men det beror mest på att jag inte använder särskilt kreativa rubriker. Det krävs till exempel inte särskilt mycket tankeverksamhet när man använder bokens namn som rubrik när man skriver recensioner. ^^ 

6. Finns det någon bokbloggare du beundrar?
Många! Tänker inte göra någon lista för den skulle bli lång, lång, lång och jag vill inte riskera att glömma någon. Alla är bra på sitt sätt och jag älskar när min bloglovin feed är fylld med härliga bokbloggsinlägg. 

7. Vilken bokbloggare skulle du vilja ha som gästbloggare på din blogg?
Har faktiskt aldrig tänkt tanken att ha en annan bokbloggare som gästbloggare eftersom vi ju redan har egna bloggar att skriva på. Däremot hade det varit roligt att ha läsare eller andra bokälskare som inte själva har någon blogg som gästbloggare. Eller kanske någon författare?

8. Hur ser din rutin ut när du bloggar? T ex vilken tid, klädsel, dryck m.m.
Jag har nog inga direkta rutiner. Jag skriver verkligen när som helst och var som helst. Det beror helt på när det finns en ledig stund på dagen. Men för det mesta är det nog kvällstid. Gärna med filmmusik i bakgrunden. Jag brukar också försöka skriva flera inlägg på samma gång och schemalägga dem, så att jag inte behöver stressa över att det när jag miljoner andra saker som måste göras. 

9. Har du svårt för att skriva recensioner?
Oftast inte. Jag tycker att det svåraste är att börja skriva, men så fort första meningen är nedskriven brukar hjärnan svämma över med tankar och känslor, och skrivandet flyter på. 

10. Vad tycker du om bokbloggarvärlden?
Den är helt underbar! Älskar att det är så fin stämning och att elaka kommentarer och påhopp är väldigt sällsynta, till skillnad från många andra bloggvärldar. 

11. Vilka taggar du för den här taggen?
Det känns som att de flesta har hunnit bli taggade redan, men om du inte har blivit taggad av någon, så har du blivit det nu! :) 

//Frida

2 kommentarer:

  1. Shemaläggningsfunktionen är min bästa vän! Brukar också skriva flera inlägg i rad och då är det så skönt att kunna sprida ut den och veta att man har varit produktiv för en vecka framåt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men eller hur! Vet inte vad jag skulle gjort om inte den funktionen fanns :D

      Radera