2015-04-21

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne.

Veckan tema är:
Top Ten ALL TIME Favorite Authors

Tycker att det är ett himla svårt tema! Finns så många författare som jag tycker om, men av helt olika anledningar. Vissa på grund av att de skriver helt magiskt vackert, andra på grund av att historien är fängslande. En del har jag bara läst en bok/en serie av, andra har jag läst många böcker av. 

   

Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
För att de tillsammans skrivit en helt fantastiskt trilogi med precis allt man kan önska sig. 

Antonia Michaelis
För att hon är en otroligt duktig sagoberättare. 

Rachel Hartman
För att hon har ett speciellt och vackert språk som trollbinder en från första till sista sida. 

  

Elizabeth Wein
För att hon med ett magiskt vackert språk berättat hjärtekrossande och viktiga historier. 

Jenny Jägerfeldt
För att hon alltid lyckas komma med de där perfekta, träffsäkra formuleringarna och för den svarta humorn som jag älskar så, så mycket. 

Veronica Roth
För att hon skrivit en trilogi som fängslade mig från början till slut. 

   

Cassandra Clare
För att allt hon skriver är sådär härligt, galet beroendeframkallande. 

Markus Zusak
För att han vet precis hur man ska använda språket för att skapa de mest minnesvärda och starka berättelser. 

J.K Rowling
För att hon skapat serien som för alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta. 

Melina Marchetta
För att hon är helt övernaturligt, fantastiskt duktig på att skapa berättelser som inte bara fängslar och berör för stunden, utan också lever kvar långt, långt efter det att man läst sista sidan. För att hennes språk är helt magiskt. För att hennes karaktärer är så äkta, så älskvärda. För att hennes berättelser har tusen lager och aldrig slutar förvåna en. För att hon är min författardrottning. 

//Frida

12 kommentarer:

  1. Några av mina favoriter finns också på din lista! Melina Marchetta, J.K. Rowling, Markus Zusak! Några av mina andra favoriter är Patrick Ness, Brandon Sanderson, Ally Carter, Patrick Rothfuss, Rick Riordan, John Marsden, Richelle Mead, Jandy Nelson … det finns så många bra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst någon av dina andra favoritförfattare (förutom Ally Carter, men tycker mest att hennes böcker är "meh", tyvärr) men är väldigt nyfiken på alla! Extra mycket efter att ha hört så mycket bra om dem från dig. :D

      Radera
  2. Åh gud Melina Marchetta är nog också min författardrottning - allt hon skriver är ju liksom bara magiskt .. <3 Tack förresten för kommentaren om att Jellicoe ska filmatiseras, blev typ tårögd hehe för guud ... bara hjälp. :O *-*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det är något så speciellt över sättet hon skriver på. Och att hon alltid lyckas med allt. Det är ändå rätt ovanligt. Brukar aldrig tycka lika mycket om allt av en författare, men alla böcker jag läst hittills av henne har varit fantastiska. :)
      Det är så spännande och samtidigt superläskigt! Hoppas, hoppas att det blir bra!

      Radera
  3. =)

    Märkte av det här inlägget hur få författare jag vet hur de eg ser ut :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju väldigt sällan man faktiskt ser bilder på författarna. ^^

      Radera
  4. Jag har väääldigt många favoritförfattare, så det är väldigt svårt att rada upp dem. Håller med dig om J.K Rowling och Veronica Roth!

    Jag har nominerat er i "Liebster Award" på min blogg. Gör den om ni vill :)
    http://countlessbooks.blogspot.se/2015/04/liebster-award.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ska försöka göra den i veckan :)

      Radera
  5. Ser några av favoriterna här jag med x)

    Svar: Skönt att veta att jag inte var den enda som reagerade på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vågar jag gissa på Rowling? Det brukar vara den säkraste gissningen, men man vet ju aldrig ;)

      Radera