2013-08-25

5 svenska böcker/översättningar jag är nyfiken på

Det ges ut en hel del intressanta böcker av svenska förlag den här hösten och i det här inlägget har jag samlat fem böcker som jag ser extra mycket fram emot. 

Klicka på bilden för att läsa bokens beskrivning

Vi måste sluta ses på det här sättet

Vi måste sluta ses på det här sättet 
- Lisa Bjärbo & Johanna Lindbäck

Verkar vara en mysig kärleksbok som passar perfekt att läsa nu när sommaren övergår i höst. Jag har läst, och gillat, några av författarnas tidigare böcker så det ska bli väldigt spännande att se hur det blir när de skriver tillsammans. 

Boken ges ut den 12 september av Gilla Böcker. 


Låt vargarna komma - Carol Rifka Brunt

Jag har hört en massa gott om den här boken och det låter verkligen som en bok som jag skulle tycka väldigt mycket om. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska läsa den på originalspråk eller översättningen, men när jag såg det svenska omslaget bestämde jag mig för att jag bara måste ha den svenska översättningen. Omslaget är så fint! 

Boken ges ut den 25 september av X publishing

Jag är ju så jävla easy going

Jag är ju så jävla easy going - Jenny Jägerfeld

Jag läste författarens andra bok, Här ligger jag och blöder, för kanske två eller tre år sedan och jag tyckte väldigt mycket om den. Speciellt hennes sätt att skriva och den mörka humorn. Tycker att den här låter minst lika bra och längtar tills jag har den i mina händer. 

Boken ges ut den 7 oktober av Gilla Böcker


Törnrosens nyckel - Tone Almhjell

Boken beskrivs som en klassisk fantasy, har jämförts med Narnia och Guldkompassen och utlovar äventyr, vänskap, magi och färgstarka karaktärer. Hur bra låter inte det? Jag brukar älskar middle-grade fantasy, så jag ser extremt mycket fram emot den här. 

Boken ges ut den 15 oktober av Bonnier Carlsen.

Omslagsbild: Nyckeln

Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Jag läste ut Eld för bara några dagar sedan och nu längtar jag halvt ihjäl mig efter den avslutande delen i serien. Känner på mig att den kommer att vara riktigt, riktigt bra. 

Boken ges ut den 15 november av Rabén & Sjögren

// Frida





4 kommentarer:

  1. Låt vargarna komma är riktigt bra alltså! Jag är så glad över att det svenska omslaget är så fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade den! Tycker faktiskt att det är mycket finare än de engelska omslagen :)

      Radera
  2. Nyckeln vill jag läsa. Jag gillar de andra böckerna och vill ju veta hur det slutar.
    Törnrosens nyckel låter intressant och den vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina förväntningar på Nyckeln är riktigt höga eftersom jag tyckte att Eld var mycket bättre än Cirkeln. Alltså borde Nyckeln vara bättre än Eld. ^^

      Visst gör den! Hade inte alls hört talas om den innan, men blev väldigt nyfiken när jag såg vad den handlade om. :)

      Radera