2013-08-21

The Pirate's Wish


Titel: The Pirate's Wish
Författare: Cassandra Rose Clarke
Serie: The Assassin's Curse, #2
Antal sidor: 330
Förlag: Strange Chemistry
Utgivningsår: 2013

Varning för spoilers i beskrivningen! Recension på första boken finns här

After setting out to break the curse that binds them together, the pirate Ananna and the assassin Naji find themselves stranded on an enchanted island in the north with nothing but a sword and their wits. But Naji has unseen enemies, and Ananna must face the wrath of the Pirate Confederation.

Together, they must travel afar, defeat their foes and break the mother of all curses. With all this going on, falling in love would be such a bad idea... All of this and much, much more await, in the swashbuckling sequel to The Assassin's Curse.


The Pirate's Wish är uppföljare till The Assassin's Curse, men också sista delen i serien. Det är alltså en duologi. Jag läste och tyckte mycket om första boken för inte alls länge sedan och The Pirate's Wish gjorde mig inte besviken. Det var en bra avslutning på serien. De element som jag gillade i första boken som magi, pirater, konstiga varelser, spänning och högt tempo fanns kvar. Jag gillar att den här serien sticker ut lite från andra YA-böcker, men samtidigt har kvar en gnutta av det som man är van vid och förväntar sig.

Det var roligt att få återse gamla karaktärer. Ananna har ryckt upp sig sedan första boken och har lagt sitt smågnällande åt sidan. Det känns som om hon vågar tro på sig själv mer nu och det får hennes mer positiva egenskaper att komma fram. Marjani är tillbaka och får mycket större plats än i första boken, vilket jag gillar. Hon är cool. Jag fastnade också för mantikoran, med det omöjliga namnet Ongraygeeomryn. Hon och Ananna var bara för söta tillsammans. 

Precis som första boken är tempot högt i The Pirate's Wish. Det händer något hela tiden och många nya platser avverkas i rasande fart. Tycker verkligen om världen som Clarke har skapat med sina magiska varelser, mystiska öar, ökenlandskap och kungariken. 

Jag är nöjd med hur serien slutade, men kan tycka att det gick lite för väl fort på slutet. Inledningen var lite för långdragen och några av de sidorna hade gärna fått vara framåt slutet istället, där jag kände att de hade behövts mer. Allt gick lite för enkelt mot slutet helt enkelt och en tvist eller två hade inte skadat. 

Sammanfattat är The Pirate's Wish en bra avslutning på en bra serie. Det är ingen ny favoritserie, men det är helt klart mysig och uppfriskande läsning. Såg på Goodreads att Clarke ska ge ut en ny duologi nästa år som utspelar sig i samma värld som The Assassin's Curse-serien och den kommer jag definitivt att hålla utkik efter. 




//Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar