2013-08-28

Den nya människan


Titel: Den nya människan
Författare:
Boel Bermann
Serie:  -
Antal sidor:
205
Förlag:
Kalla Kulor Förlag
Utgivningsår:  
2013

Vad händer när barnen som föds inte är vanliga barn?

”Jag har dödat ett barn.
Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.
Inombords skriker jag.
– Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?”

Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.
Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. Efter en brutal incident på Rakels arbetsplats flyr hon. Flyr från ångest och sviken kärlek, söker tröst i tillfälliga förbindelser och berusning. Då händer det som inte får hända …

Den nya människan utspelar sig i en framtid som är både skrämmande och otroligt intressant. Helt plötsligt så föds det inga barn längre, vilket sätter världen i chock. Rätt som det är börjar det födas barn igen, så kallade ”nya människor”, men de beter sig inte alls som ”vanliga” barn. De uppträder passivt och kommunicerar med konstiga surrande ljud. Huvudpersonen Rakel blir direkt misstänksam mot de nya barnen och anar att det är något som väldigt, väldigt fel. Hon ser det som alla andra verkar missa.

Bermann har verkligen lyckats skapa en både realistisk och intressant framtid. Det känns aldrig överdrivet eller tillkrånglat. Det är otroligt spännande att följa hur världen förändras i och med de nya barnen, hur de behandlas, hur ”vanliga” människor reagerar och så vidare. För varje sida man läser vill man veta mer och sidorna flyger fram i ett rasande tempo. Den nya människan är verkligen helt omöjlig att lägga ifrån sig.

I normala fall brukar jag inte tycka om böcker med långa tidshopp, men det fungerade alldeles utmärkt i Den nya människan. Det hade antagligen blivit väldigt utdraget och mindre spännande om man skulle följt Rakel i ett mer sammanhängande tidsperspektiv. Jag tycker också mycket om att Bermann valt att blanda Rakels berättande med tidningsurklipp och rapporter. Det höll igång tempot och passade helt enkelt väldigt bra in i berättelsen. Speciellt tidningsurklippen.

Den nya människan innehåller inte bara en skrämmande framtidsbild utan tar också upp en hel rad viktiga frågeställningar. De nya människorna behandlas minst sagt på ett inhumant sätt och frågan är hur långt man får gå för att ”rädda sig själv”? Vad är rätt och vad är fel, när det finns hot om hela mänsklighetens existens? Jag blev själv lite rädd för hur lätt man drogs med i tänket att de nya barnen var något farligt och omänskligt. Det var först under bokens andra hälft som man började tänka till ordentligt och upptäckte hur fel och hemskt allting faktiskt var. Väldigt läskigt, men en otrolig bra tankeställare!

Jag tycker att Bermann har lyckats väldigt bra med att få hela händelseförloppet att kännas verkligt och äkta. Speciellt vanliga människors reaktioner på de nya människorna och de stora förändringar de innebär både för samhället och individer tycker jag känns realistiska. 

Som ni märker tycker jag mycket om Den nya människan men den tog slut alldeles för fort. Det kändes lite för abrupt. Jag ville fortsätta läsa om Rakel och de nya människorna. Slutet var väldigt öppet och jag är grymt nyfiken på vad som händer sedan.

Sammanfattat är Den nya människan en tempofylld, spännande dystopisk bladvändare som får en att tänka till och som presenterar en skrämmande, men framförallt, intressant framtid. Om du är trött på de gamla vanliga dystopierna som följer samma mönster och vill ha en ny, fräsch dystopi tycker jag definitivt att du ska ge den här en chans. Det är den helt klart värd. 


// Frida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar