2013-11-15

4 böcker jag måste läsa innan filmpremiären

Oftast har jag inte några problem med att se filmatiseringen av en bok innan jag läser den, men det finns vissa undantag. Framförallt gäller det böcker som fått väldigt mycket hype eller som verkar vara älskade av halva jordens befolkning. I sådana speciella fall känner jag att jag måste läsa boken först. 


1. The Book Thief
Jag har haft den här boken i bokhyllan en mindre evighet och kan inte för mitt liv förstå varför den blivit stående så länge. Alla, och då menar jag verkligen alla, verkar älska den något otroligt. Jag måste alltså gått miste om något storslaget eftersom jag inte läst den än. Men den ska läsas innan filmen kommer. Eller i alla fall innan jag ser filmen. Jag lovar. 


2. The Fault in Our Stars
Ännu en bok som blivit hyllad till skyarna. Just den här boken har jag inte ägt särskilt länge och om jag ska vara helt ärlig är det på grund av all hype som jag inte vågat plocka upp den tidigare. Tänk om jag inte alls tycker om den? Även om jag inte läst boken än har jag följt filmatiseringsprocessen ganska så slaviskt och jag tror verkligen att det kan bli riktigt bra. Men boken ska självklart läsas innan filmen har premiär. Det tror jag den är värd. 


3. Vampire Academy
Är jag den enda i universum som ännu inte läst den här boken/serien? Jag tror nästan det. Jag blev så trött på vampyrer efter all Twilight-hype och trots att jag äger de tre första böckerna har jag inte någon gång varit i närheten av att börja läsa dem. Men det kanske är dags nu? De flesta verkar tycka väldigt mycket om serien och jag vill verkligen ha läst boken innan filmen kommer eftersom det lilla jag sett på trailern och liknande inte direkt gett mig höga förväntningar. Jag vill nämligen inte att filmen, om den är värdelös, ska få mig att inte vilja läsa böckerna. 


4. The Maze Runner
Ganska nyss kom beskedet att filmens releasedatum flyttats ett par månader och jag blev minst sagt lättat. Nu kanske jag faktiskt hinner läsa boken innan filmen. Och det vill jag ju. Jag har hört en massa gott om boken och tror verkligen att det är en bok i min smak. Av det lilla som vi har sett från filmatiseringsprocessen är jag ganska så säker på att även filmen kommer att falla mig i smaken. Hoppas, hoppas! 


//Frida

11 kommentarer:

  1. Nummer 1 och 4 vill jag också läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar väldigt bra båda två :)

      Radera
  2. Jag har inte heller läst någon av dessa böckerna, men vill gärna också göra det innan filmerna. Fast innan releasedatum vet jag icke ^^ Men klart man vill läsa boken innan man ser filmen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara lite svårt att hinna med när det finns så många andra böcker som också tjatar på en om att bli lästa ^^ Men det är ju inget som säger att man måste ha läst dem till releasen. Det räcker ju som du säger att läsa dem innan man själv ser filmen :D

      Radera
  3. Personligen tycker jag inte att Vampire Academy är värd att läsa. Jag läste den på svenska när den kom ut för några år sedan och DEN VAR HELT FÖRJÄVLIG. Inte en favorit. The Maze Runner var ingen favorit heller, men den var ändå helt okej. Jag ser fram emot filmen och kanske prova någon av Dashners andra böcker... Det är ett spännande koncept, men karaktärerna och tempot tråkade ut mig.

    The Book Thief är HELT JÄVLA FANTASTISK. Jag älskar den boken oerhört mycket, funderar på att läsa om den till premiären... TFiOS är också helt fantastisk, båda några av mina favoritböcker... rekommenderas! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Det var tråkigt att höra. Kommer nog ändå att ge den en chans eftersom jag redan har de första tre böckerna hemma... Samma sak gäller The Maze Runner. Men tråkigt att du inte gillade någon av dem. :(

      Då börjar jag med dem! Tror faktiskt att de är just de två som jag kommer att tycka mest om. Speciellt The Book Thief. Den verkar helt magiskt bra! :D

      Radera
  4. Massa najs där ju! Läs allt!

    Älskar Vampire Academy i en helhet som en serie men första boken var inte suuperbra. Men helt klart läsvärd!

    SvaraRadera
  5. Jag måste också läsa The Book Thief..var faktiskt och köpte den nu i veckan. :) De andra böckerna rekommenderar jag massor, och hoppas att du gillar dem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det. Har också just det omslaget och det är så troligt fint! :)
      Vad roligt att du tyckte om allihop! Hoppas jag också :)

      Radera
  6. "Har aldrig läst någon manga (tror jag inte i alla fall ^^) men den här låter intressant. Skriver upp den på listan med böcker som jag ska titta efter i Göteborg. Du har inga andra tips? :D"

    SV: Jojomän! Jag började visserligen endast för ett år sedan läsa manga, så jag har väl inte hur många som helst, men en del har jag nog allt :D
    - Death Note är något som nästan måste läsas! En av mina favoritmangas! :D Finns även som anime, men personligen tycker jag att den är roligare att läsa än titta på :)
    - X av CLAMP är en ganska kort serie som jag bara läst kanske hälften av, men om man gillar vackra illustrationer så är den jättebra! Den är ritad som "klassisk" manga, typ som Sailor Moon, du vet den där riktigt gamla sorten :D Jättefin är den och just den serien handlar lite om kampen mellan gott och ont, orakel och magiska krafter :)
    - Fullmetal Alchemist är en av mina favoritanimes, men har även läst kanske tio volymer... Den är jättebra! :D
    - Mirai Nikki är en annan favoritanime som är baserad på en manga och den är superbra! Den är väldigt konstig i början, men herregud det är så värt det när man närmar sig slutet/andra halvan av serien för då är det bara fantastiskt! :D

    - Eden: It's an Endless World började jag läsa och den var väldigt bra, men tyvärr har de slutat tryckas (iallafall de senare böckerna). Jag har fyra volymer men kan inte få tag i uppföljarna i bokformat tyvärr :c Går ju att läsa på internet/mobilappar, men har inte kommit igång med det ännu.

    Okej, borde sluta nu... Hoppas du hittade något intressant! Annars har SF-bokhandeln en hel del som jag inte gått igenom ännu, så du kanske hittar något helt annat där^^ Btw, säg till om du vill mötas upp när du kommer till Gbg! :D

    SvaraRadera