2013-11-19

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne. Veckans ämne är "Topp tio böcker som jag rekommenderar".


Seraphina (Seraphina, #1) Code Name Verity Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) Berövad

Seraphina - Rachel Hartman
Fantasy. Drakar. Magiskt språk. Spännande världsuppbyggnad. Älskvärda karaktärer. Seraphina har allt det där och lite till. Rekommenderar den verkligen!

Code Name Verity - Elizabeth Wein
En spännande tvist på ett annars väldigt uttjatat ämne. Det briljanta språket samt de älskvärda huvudkaraktärerna och deras gripande historia gjorde att boken fick en speciell plats i mitt hjärta. Läs, läs, läs! 

Finnikin of the Rock - Melina Marchetta
En hjärtskärande och otroligt vacker karaktärsdriven fantasyberättelse som får en att tappa andan. Jag älskar den här boken något otroligt. Melina Marchetta gör mig aldrig besviken. 

Berövad - Liz Coley
Gripande och tankeväckande historia som stannar kvar hos en långt efter att man läst ut den. Är du sugen på en mörk contemporary, men som ändå aldrig blir sådär jobbigt tung som vissa böcker kan bli, rekommenderar jag verkligen den här. 

Sagoberättaren Cirkeln (Engelsfors, #1) Only väg is upp

Sagoberättaren - Antonia Michaelis
En magiskt bra bok med den sorgligaste och vackraste kärlekshistoria jag någonsin stött på. Den lämnade mig både sönderkrossad och lycklig och jag ville aldrig någonsin att den skulle ta slut. Har ni inte redan läst den tycker jag att ni borde göra det. Nu. 

Engelsfortrilogin - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Jag var tveksam till en början, men ju mer jag läste desto mer förälskad blev jag i historien om de utvalda. Jag kan nog faktiskt gå så långt som att säga att det är den bästa svenska bokserie jag någonsin läst. 

Only väg is upp - Emmy Abrahamson
En skratta-rakt-ut-bok som får en att bli bubbligt lycklig och vilja flytta till London med detsamma. Har inte sett den här boken särskilt mycket bland bokbloggare och det är synd, för den är riktigt mysig och bra. Perfekt läsning så här i novembermörkret. 

Divergent (Divergent, #1) The Assassin's Curse (The Assassin's Curse, #1) A Game of Thrones (A Song of Ice and Fire, #1)

Divergenttrilogin - Veronica Roth
Känns kanske lite onödigt att ha med den här, men det är faktiskt en av de bästa serier jag läst någonsin så den bara måste få vara med. Är ju extra aktuell just nu i och med att sista boken släpptes nyss och filmen som kommer i mars. 

The Assassin's Curse - Cassandra Rose Clarke
En fartfylld och mysig historia som utspelar sig i en magisk värld med pirater, magiker, helkonstiga varelser och lönnmördare. Om du är trött på de typiska paranormal romance-böckerna eller dystopierna som knappt går att skilja på längre, tycker jag verkligen att du ska ge den här duologin en chans. Det är den värd. 

A Game of Thrones - George R.R Martin
En något avskräckande tegelsten som döljer en helt magnifik historia. George R. R Martin är magiskt bra på att skapa flerdimensionella karaktärer, spännande världar och intriger, samt på att krossa ditt hjärta i miljontals små bitar. Förvänta dig alltid det värsta och multiplicera det med hundra, så är du  redo att kasta dig in i den här fantastiska serien.

//Frida 


4 kommentarer:

  1. Okej, jag skaaa börja på Game of thrones snart ;) Men som sagt den är lite avskräckande i sidantal ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den, men det är värt det. Jag lovar. Det är lite tungt precis i början, men sedan märker man knappt av sidantalet eftersom innehållet är så fantastiskt bra. :)

      Radera
  2. Första delen i Game of thrones står här oläst och ser lite hängig ut, men frågan är om jag inte ska vänta tills alla böcker kommit ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara smart eftersom det alltid slutar med jobbiga cliffhangers. Fast å andra sidan lär det dröja vääääldigt länge innan sista boken ges ut. ^^

      Radera