2013-11-12

Top Ten Tuesday

Top Ten Tuesday anordnas varje tisdag av bloggen The Broke and The Bookish och går ut på att man ska lista sina topp 10 inom ett valt ämne. Veckans ämne är "Topp tio omslag jag önskar att jag kunde designa om".

 Finnikin of the Rock (Lumatere Chronicles, #1) Vampire Academy (Vampire Academy, #1) Finale (Hush, Hush, #4) Obsidian (Lux, #1)

Finnikin of the Rock - Melina Marchetta
Jag älskade den här boken något otroligt, men omslaget faller mig inte alls i smaken. Hade det inte varit för att Melina Marchetta är författaren hade jag aldrig plockat upp den. 

Vampire Academy - Richelle Mead 
Jag har fortfarande inte läst den här serien ännu och mycket beror det faktiskt på omslagen. Tycker att de är så otroligt tråkiga. En serie som fått så mycket lovord borde väl vara värd nya omslag, eller? Vet att det finns en röd version också, men även den är rätt trist. 

Finale - Becca Fitzpatrick
Älskade omslaget till första boken, andra och tredje var okej, men det här? Inte fint någonstans. Gör om, gör rätt! 

Obsidian - Jennifer L Armentrout
Den här serien kan ha de fulaste omslagen jag någonsin sett. Nästan i alla fall. Skulle ALDRIG köpt den här boken om jag inte hört så mycket gott om den från olika bokbloggare. 

Anna and the French Kiss (Anna and the French Kiss, #1) Shades of Earth (Across the Universe, #3) The Great Gatsby Furies of Calderon (Codex Alera, #1)

Anna and the French Kiss - Stephenie Perkins
Hata inte mig nu, men jag tycker faktiskt inte om det här omslaget alls. Det ser urlöjligt ut. Är inte helsåld på det nya omslaget heller, men det är betydligt bättre än det här. 

Shades of Earth - Beth Revis
Har egentligen ingenting emot omslaget i sig, men eftersom de bytte omslagsdesign mitt i serien kommer jag för alltid att hata det här omslaget en aning. Jag vill ha rymdskepp, stjärnor, siluetter och rosalila toner! 

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald
Ett gräsligt omslag på en annars ganska så underbar bok. Kan någon snälla göra ett omslag som faktiskt får en att vilja läsa boken? 

Furies of Calderon - Jim Butcher
Den här boken låter ganska så fantastisk och väldigt mycket jag, men tyvärr kan jag inte säga detsamma om omslaget. Blekt och trist. Den här behöver definitivt ett nytt, fräscht och modernt omslag. 

Hex Hall (Hex Hall, #1) I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You (Gallagher Girls, #1)

Hex Hall - Rachel Hawkins
Den här serien låter otroligt bra, men omslagen är alldeles för barnsliga för min smak. Jag gillar idén bakom, men utförandet är inte alls särskilt bra. 

I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have to Kill You - Ally Carter
Ännu en serie som verkar bra men som fått barnsliga och Disney Channel-aktiga omslag. Nej, bara nej. 

//Frida





6 kommentarer:

  1. Svar: Tid att dö och Besatt är superbra! :D Jag varnar dig för sjätte Lou!-boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lånat hem den förstnämnda från biblioteket nu, så den kommer helt säkert att bli läst ganska snart :)

      Radera
  2. The great Gatsby har fina/mycket färger så det tilltalar mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi inte alla tycker samma! :)

      Radera
  3. Håller med dig på alla de här böckerna! Obsidian ser ut som ett typiskt Urban Fantasy/Erotica-omslag och det är så trist (en av många anledningar till att jag inte ens sneglat åt den här bokens håll, trots all bra kritik)... även anledningen till att jag inte läst Anna & the French Kiss. Det ser så... tjejigt ut. Jag har hört så mycket gott om boken, och jag SKA läsa den, men omslaget är så tråkigt.

    Tror Finnikin of the Rock har ett annat omslag som jag tycker bättre om... är inte säker dock. Vill läsa iallafall! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Tycker att det är så tråkigt när böcker som verkar bra har fula omslag. Är ganska ytlig när det gäller böcker och är omslaget inte snyggt är risken stor att jag inte köper boken. Brukar dock få ge mig när den fått tillräckligt mycket positiv kritik ^^

      Ja, den finns i en annan version också. Den är bättre, men tycker fortfarande att boken förtjänar ett ännu bättre omslag. Det måste du göra. Superbra bok! :D

      Radera