2013-11-13

Minirecensioner x 3



The World of Divergent: The Path to Allegiant (Divergent, #2.5)Titel: The World of Divergent: The Path to Allegiant
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent, #2.5
Antal sidor: 50
Förlag: Katherine Tegen Books
Utgivningsår: 2013

Fascinated by the world of the Divergent series? This fifty-page bonus, previously only available in the Divergent Series Box Set, includes faction manifestos, a faction quiz, Q&A with #1 New York Timesbestselling author Veronica Roth, book playlists, discussion questions, series inspirations, and much more! It also contains ten enticing teasers from Allegiant, the final book in the Divergent series.

Den här lilla extraboken är egentligen inte särskilt speciell och det mesta visste jag faktiskt redan, men jag måste ändå säga att det var mysig läsning. Det var roligt att se manifesten i sin helhet och att få en lite bättre inblick i de olika falangerna. Jag uppskattade också delarna där Roth berättar om utopivärldar och hur hon ser på vikten av namn. Quizet var lite småkul och eftersom jag fortfarande inte läst Allegiant än tyckte jag om citaten som fanns i slutet. 

Sammanfattat kan man väl säga att den här boken främst riktar sig till fans som verkligen vill läsa allt som har med Divergent-serien att göra. Är man däremot endast ute efter ny information kan man hoppa över den här utan dåligt samvete. 

Titel: Förälskelser 
Författare: Julien Neel
Serie: Lou, #4
Antal sidor: 48
Förlag: Wibom Books
Utgivningsår: 2011

Recensioner på tidigare delar i serien hittar ni här

Det är varmt. Lou, Mina, Marie-Emilie och Karine bor i det stora huset någonstans söderut vid havet. De har kommit till en plats på jorden som för vännerna nästa verkar utomjordiskt underbart. Lous mamma och Richard reser genom landet och signerar böcker med varierad framgång och ju längre söderut de kommer desto varmare blir det. 
Bakom sina mörka solglasögon möter plötsligt Lou Tristan. Vad gör han här? Är det ödet som återigen förenar dom på denna paradisiska plats? Lous mamma kommer äntligen fram och det blir ett varmt återseende mellan Lou och hennes mamma.
Alla träffas igen och förvecklingarna blir många och vem är egentligen kär i vem? Ibland blir svårt att hantera alla känslor, men alla har de också superkul och vänskap fördjupas och nya band knyts
precis som det skall vara.

Jag tyckte väldigt mycket om de tre första delarna i serien om Lou. De var söta och roliga, samtidigt som de tog upp en del djupare ämnen. Perfekt avkopplingsläsning! Tyvärr fastnade jag inte alls för Förälskelser. Allt det där som jag gillade med de första böckerna var som bortblåst. Tecknarstilen är förstås lika söt som alltid, men jag saknade den härliga humorn och de djupare meningarna. Det kändes som att fokus låg alldeles för mycket på kärleksproblem och om jag ska vara helt ärlig kändes det hela lite överdrivet och en aning löjligt. 

Även om jag blev besviken på Förälskelser så hade den sina stunder och jag kommer garanterat att plocka upp de andra två delarna - Laser Ninja och Kristallåldern. 

Titel: Love Hurts: Anastasia
Författare: Kim W. Andersson
Serie: Avsnitt från serien Love Hurts
Antal sidor: 13
Utgivningsår: 2007

Anastasia, som är ett avsnitt ur serien Love Hurts, gavs ut som en bilaga i tidningen Nemis och jag hittade mitt exemplar på Röda Korsets second hand i stan. Eftersom jag gillade Kim W. Anderssons serienoveller i Berättelser från Engelsfors var jag nyfiken på fler av hans verk och jag blev inte besviken. Anastasia är en väldigt kort, men snygg och välskriven serienovell och jag blev väldigt sugen på att köpa hem Love Hurts, vilket måste vara ett gott betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar