2011-11-27

Jellicoe Road

Titel: Jellicoe Road
Författare: Melina Marchetta
Serie: - 
Betyg: 5/5

At age eleven, Taylor Markham was abandoned by her mother. At fourteen, she ran away from boarding school, only to be brought back by a mysterious stranger. Now seventeen, Taylor's the reluctant leader of her school's underground community, whose annual territory war with the Townies and visiting Cadets has just begun. This year, though, the Cadets are led by Jonah Griggs, and Taylor can't avoid his intense gaze for long. To make matters worse, Hannah, the one adult Taylor trusts, has disappeared. But if Taylor can piece together the clues Hannah left behind, the truth she uncovers might not just settle her past, but also change her future. 

Jag är mållös. Jellicoe Road var fantastisk. Den befinner sig helt klart i toppen bland de bästa böcker jag läst. Någonsin. 

Till en början förstod jag ingenting. Det var en massa lösa trådar överallt och jag fick inget grepp om vad boken egentligen handlade om. Jag lade till och med undan den under några veckor, men idag tog jag upp den och började jag läsa igen. Det tog bara några minuter innan jag var fast och så helt plötsligt var den utläst. Karaktärerna, miljöerna, historien, stämningen och språket. Allt var fantastiskt. 

Jag känner att jag inte kommer kunna skriva en recension som gör boken rättvisa, så allt jag kan säga är: Läs den! :) 

För er som föredrar att läsa på svenska, kan jag berätta att X-publishing kommer ge ut ut den svenska översättningen av Jellicoe Road någon gång i april-maj 2012. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar