2011-11-25

Skuggvarelser och Blodets röst


Titel: #1 Skuggvarelser, #2 Blodets röst (Dubbelvolym - pocket)
Författare: Magnus Nordin
Serie:
Betyg: 4/5


Detta är de första böckerna jag läst av Magnus Nordin, men kom på nu att jag nog lånat Huset vid vägens slut av honom också, fast tror aldrig jag läste den.. Hur som helst. Blev väldigt positivt överraskad och med tanke på förra inlägget (om tävlingen där priset är personlig respons av Magnus Nordin) tänkte jag att det kunde passa med en liten recension av böckerna :)

Skuggvarelser
Det är sensommar när ryktena börjar gå på byn. Vilka är främlingarna som flyttat in i Ryssens hus? Daniel är väl inte mindre nyfiken än någon annan, men när Kira, tjejen med Bärnstensögonen dyker upp på bilskrotens grusplan förändras allt.

Blodets röst
Efter tre år är Daniel tillbaka på Gotland. Farsan är död. Någon måste ta hand om bilskroten. Han försöker bygga upp ett nytt liv. Han försöker glömma Kira. Allt för snart har det förflutna hunnit ikapp Daniel. Ett djurskelett draggas ur havet, en envis polis vid namn Kim Jäger biter sig fast i fallet och snart nog finns de där på Gotland igen - varulvarna. Och de vill ha hämnd.

Måste först och främst säga att jag tycker att Skuggvarelser var snäppet bättre än den fristående fortsättningen Blodets röst, åtminstone till en början. Första hälften av Blodets röst var ganska seg, men framåt slutet började det hända saker och då blev det genast bättre. Tror att jag störde mig ganska mycket på att man plötsligt skulle följa polisen också, eftersom jag inte riktigt brydde mig om vad hon tänkte, men det var innan jag förstod vad hon hade med saken att göra mer än att hon utredde fallet med djurskelettet. Det var först framåt slutet som hon fick en mer betydande roll och då kom jag faktiskt att gilla henne lite mer.

Huvudkaraktären Daniel tyckte jag däremot om! Jag vet inte varför, men av någon anledning kunde jag känna igen mig i honom eller i alla fall tycker jag han var riktigt övertygande som person. Har faktiskt börjat gilla att läsa böcker ur killars perspektiv, speciellt om det är en man som har skrivit det också. Spännande att höra hur de tänker liksom ;)

I vilket fall som helst var det överlag två mycket bra spänningsromaner, med inslag av det övernaturliga, utan att gå till överdrift. Kan bara påpeka att detta inte var den typ av "varulvs-berättelser" som jag hade räknat med från början och på sina ställen var det faktiskt väldigt övertygande. Jag kan med andra ord utan problem rekommendera de båda.

Tänker förresten beställa del tre som kom för ett tag sedan, som heter Skuggvandrare.

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar