2011-11-23

Tystnaden i Bruset


Titel: Tystnaden i bruset
Författare: Patrick Ness
Serie: Kaostrilogin
Betyg: 4/5

Tänk dig att du är den enda pojken i en stad med enbart män och att du kan höra allt de tänker. Och de kan höra allt du tänker. Föreställ dig att du inte passar in i deras planer...

I samma sekund som Todd Hewitt oväntat snubblar över en plats som är helt tyst förändras hans liv för alltid. Snart står det klart att nybyggarna i Prentisstown har dolt något för honom. Något så fruktansvärt att han måste ta till flykten.
Tillsammans med sin hund flyr Todd ut i träsket och plötsligt stöter de på en annorlunda varelse – en flicka.
Vem är hon och varför dog hon inte ut av det virus som tog livet av de andra kvinnorna i den Nya världen?

Otroligt gripande bok, som drog med mig in i en helt annan värld, ändå snarlik vår egen. Jag följde med spänning med Todd på hans resa bort från männen i Prentisstown och tog mig an hans problem som om de vore mina. Blev glad när han var glad, ledsen när han var ledsen. Kände lycka när han insåg att han faktiskt hade en väldigt trogen vän ständigt vid sin sida och sorg när hans vän sedan togs ifrån honom..

När jag först började läsa boken störde jag mig dock enormt mycket på att det stod ä istället för är, men ju mer jag läste desto mindre brydde jag mig. Jag märkte nämligen att detta bara förhöjde känslan av att vara inuti huvudet på en snart tolvårig pojkes huvud. Dessutom hjälpte det till att öka tempot i boken och snart befann jag mig i ett slags trans och kunde verkligen inte sluta läsa förrän jag nått sista sidan. (Med risk för att låta klischéaktig)

Todd Hewitt ska föreställa en snart tolvårig pojke, men redan från början tyckte jag att han kändes betydligt mer mogen än så och det visade sig faktiskt längre in i boken att han egentligen är fjorton år, om man räknar i vanliga ”jord-år”, (de befinner ju sig på en annan planet – Nya Världen), men han skulle mycket väl kunna var något år äldre än så till och med. Hur som helst, är han en väldigt stark karaktär, som står för vad han tycker. Dessutom känns han trygg och fastän han många gånger tvingas kämpa hårt för att hålla tillbaka ilskan mot allt som är fel, så vet man var man har honom och att det går att lita på honom.

Och bara namnet Todd.. Jag menar, hur underbart är inte det? Låter konstigt, jag vet, men jag älskar det namnet av någon anledning. - Tvungen att tillägga det :)

Jag kan inte säga mycket mer än att detta var en av de bästa spänningsböckerna jag läst och jag är redan på jakt efter del två som precis kommit ut på svenska. Den heter Cirkeln och pilen.

Håll också utkik efter Sju minuter efter midnatt, av samma författare, som ges ut nästa år. Verkar megaspännande!

// Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar