2011-11-21

TRE


Titel: #1 Ett hål i själen  #2 Den farliga kyssen  #3 Det som kommer att ske  #4 Flytande i vatten  #5 Till jord ska du bli  #6 Den gråtande mördaren  #7 Tillbaka från de döda  #8 Ett sista offer  #9 Mördarens ansikte  #10 De som lever vidare.
Författare: Kjetil Johnson
Serie: TRE
Betyg: 5/5


Tänkte ta mig an en recension om de troligtvis bästa böckerna jag läst och jag vet att detta kommer att bli en liten utmaning för mig själv, eftersom jag vill göra böckerna rättvisa utan att bli långrandig, vilket förmodligen kommer att bli svårt (det finns så mycket bra att säga om böckerna). Har alltså läst de två sista böckerna, Mördarens ansikte och De som lever vidare, som ingår i TRE-serien, men tänkte att jag skulle recensera alla böckerna i ett, eftersom det är smidigast.



Böckerna i TRE-serien handlar om fyra vänner, som trots sina olikheter står varandra nära. Åtminstone fram tills en viss lärare börjar på skolan och sedan den snygge killen Nick, vars förflutna är mörkt och hemskt. Båda vänder snabbt saker och ting upp och ner, medvetet och omedvetet och snart är ingenting sig likt igen. Serien börjar med ett lik, naket och inlindat i plast, som flyter in mot land och det visar sig att det är en av de fyra vännerna som är död. Så vrids klockan tillbaka tre veckor och vi får läsa om när, var, hur och varför allt blev som det blev..

Tempot är skyhögt och jag läser med hjärtat i halsen och pulsen på tretusennittio hela tiden. Det är galet, galet, galet bra! Minst. Och så spännande att jag inte riktigt vet var jag ska bli av och flera gånger kommer jag på mig själv med att hålla andan tills jag fått reda på vad som händer härnäst. Att böckerna är superlättlästa gör absolut ingenting, vill jag lova.
Det enda jobbiga var när jag tvingades vänta på att de två sista böckerna skulle komma, eftersom de kom flera veckor för sent! Var så fruktansvärt nyfiken på det avgörande slutet. Som för övrigt var så oväntat, men samtidigt så självklart att det inte hade kunnat sluta på något annat sätt.



Det bästa med böckerna är nog att de är så ärliga och så rakt på sak. Författarens känsla för detaljer vid rätt tillfälle gör att de känns trovärdiga och det blir aldrig för mycket av något. Av alla karaktärerna i böckerna vill jag nog påstå att jag kan känna igen mig mest i Nora. Hennes sätt att tänka är väldigt likt mitt eget. Tummen upp för henne! Höhö :)

Hur som helst. (Ni ser, jag skulle kunna hålla på såhär i evigheter..) Jag har predikat för Frida flera gånger om hur fruktansvärt bra dessa böckerna är och nu måste jag göra det för er också. Det här är böcker som alla borde läsa. De griper tag om hjärtat och vrider om ett varv, lämnar efter sig en hel hög med tankar och känslor och det sitter kvar långt efter att man lagt ifrån sig dem. Jag säger bara en sak: LÄS!  



// Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar