2012-02-12

Envy

Titel: Envy (The Luxe #3)
Författare: Anna Godbersen
Serie: The Luxe
Betyg: 4,5/5

Jealous whispers. Old Rivalries. New Betrayals.

Two months after Elizabeth Holland's dramatic homecoming, Manhattan eagerly awaits her return to the pinnacle of society. However, when she refuses to rejoin her sister Diana's side, those watching New York's favorite family begin to whisper that all is not as it seems behind the stately doors of No.17 Gramercy Park.

In this thrilling installment of Anna Godbersen's bestselling Luxe series, Manhattan's most envied residents appear to have everything they desire: Wealth. Beauty. Happiness. But sometimes the most practiced smiles hide the most scandalous secrets...

Oj, oj, vilket förbättring! Eftersom de två första delarna var sådär, var mina förväntningar inte speciellt höga om den här delen... Därför blev jag verkligen positivt överraskad när jag började läsa. Tempot var nog inte högre än i de förra, det är fortfarande mycket som ska beskrivas och tänkas och funderas över innan något händer, men på något sätt kändes det ändå lättare att ta sig igenom den här boken, till skillnad från de två andra.

Helt ärligt gjorde den här boken mig galen på riktigt. Vid ett tillfälle blev jag så upprörd över hur omöjligt allt blev helt plötsligt, att jag inte kunde läsa vidare. Eller, rättare sagt, jag ville inte läsa vidare. Men bara för att jag visste att allt det fina som skulle bli så bra till slut bara förstördes - av alla idiotiska missförstånd och hemska människor som kom i vägen för de underbara framtidsplanerna - och omöjligt skulle kunna bli bra igen... Och Penelope - hatade jag inte henne i förra boken, så gjorde jag i alla fall det i denna. Riktigt mycket.

Som sagt är jag väldigt glad att jag läste boken trots allt, för den var verkligen bra. Jag gillade fortfarande att det mellan varje nytt kapitel dök upp små tidningsartiklar eller brev eller annat. Och något som blivit mer tydligt i den här delen är att allt det fina, det till synes "perfekta", inte alls är så bra som det verkar och bit för bit faller den fantastiska värld de alla lever i sönder och de får det allt jobbigare att hålla fasaden uppe. Nu känner jag mig dessutom mer sugen på att köpa sista delen och jag hoppas, hoppas!, att den kommer att vara minst lika bra som denna var för då blir jag en glad Agnes^^

Har förresten inte gjort det tidigare (tror jag inte i alla fall?) men jag måste få berömma de riktigt snygga framsidorna på böckerna. Sådana klänningar hade så gärna fått ta plats i min garderob...^^

//Agnes

2 kommentarer:

  1. jag har läst den första och andra boken och tyckte dom var lite tröga. Även fast jag faktiskt gillade böckerna hade jag inte direkt någon lust att läsa den tredje. Men den är alltså läs värd tycker du??

    SvaraRadera
  2. SV: jag tycker precis som Du att de två första var ganska sega, men den här delen var betydligt bättre! Fortfarande lite trögt tempo ibland, men handlingen var riktigt spännande och jag blev som sagt lite galen när jag läste om Henry och Diana - för det blev inte som jag hade hoppats... Men tycker absolut att den är läsvärd :)

    SvaraRadera