2012-02-15

Varma Kroppar

Varma kropparTitel: Varma kroppar
Författare: Isaac Marion
Förlag: MIX Förlag
Serie: -
Betyg: 4,5/5

Städerna vi strövar genom är lika ruttna som vi. Jag vet inte vad som hänt. Sjukdom? Krig? Eller beror allt på oss? De döda som kom i de Levandes ställe? Världen har fyllts av zombier och R är en av dem. Han lever på den övergivna flygplatsen, och söker sin föda inne i staden. Det är då han möter Julie..

Varma Kroppar
är, som ni kan läsa på baksidetexten, en zombieroman, men även om du är en person som inte tycker om zombies så hoppas jag att du fortsätter läsa den här recensionen ändå, för Varma Kroppar är så mycket mer än bara en zombiebok. Visst förekommer inslag av avslitna kroppsdelar, ätande av hjärnor och liknande, men det känns faktiskt inte som en zombiebok konstigt nog. Jag är själv inget fan av zombies men jag rycktes ändå med i berättelsen och det slutade med att jag älskade den.

Historien berättas ur zombien R:s perspektiv och jag hade aldrig trott att jag skulle kunna tycka om en zombie så mycket. Jag fullkomligt älskar R:s berättarröst. Den är lite annorlunda i jämförelse med vad jag är van vid, men på ett bra sätt. Skämtsamhet blandas med djupa tankar och allt flyter på i ett bra tempo. R är en väldigt intressant karaktär, och det var spännande att följa hur han utvecklas genom boken.
Det fanns flera andra intressanta karaktärer som jag fastnade för direkt, både bland zombierna och de vanliga människorna. M, R:s zombiekompis, Julie, den modiga, något rebelliska tjejen som R träffar i staden, Nora, Julies kompis och Julies pojkvän Perry. De har alla egna bakgrundshistorier, tankar och personligheter och de presenteras på ett väldigt bra sätt.
Världen som Marion byggt upp är spännande, men samtidigt ganska skrämmande. Lagom detaljerade beskrivningar gör platserna levande och man får känslan av att man faktiskt befinner sig där. Historien är snyggt upplagd och jag gillar hur spänningen byggs upp stegvis och att man aldrig riktigt är helt säker på vad som är på gång. Kärlekshistorien, som är ett centralt tema i boken, är väldigt söt och lite udda. Aldrig hade jag väl trott att en zombieroman kunde innehålla en sådan fin kärlekshistoria.
Jag är väldigt glad att jag gav den här boken en chans trots att det egentligen inte är min "typ" av bok. Det blev en positiv överraskning och jag satt som klistrad från första till sista sidan. Så, som jag sa i början, även om du inte gillar zombies så tycker jag att du borde ge den här boken en chans eftersom den är så mycket mer än det. En zombiebok fylld med kärlek, känslor, djup och med karaktärer som lämnar starka avtryck.
// Frida



2 kommentarer:

  1. Kul att läsa din recension! :)
    Fick själv hem boken i brevlådan, en chansning från min sida då jag inte heller gillar zombies speciellt mycket. Men tänkte att jag skulle prova något nytt och nu efter att ha läst dina tankar så blir jag mer sugen på att läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Marion visar vad man kan använda zombien till. Förvisso är han långt ifrån ensam om den saken. Det finns gott om olika grepp i genren. Men visst är Varma kroppar en fantastisk bok. Kul att du läste & gillade :)

    SvaraRadera