2012-02-05

Rumors

Titel: Rumors (The Luxe #2)
Författare: Anna Godbersen
Serie: The Luxe
Betyg: 3,5/5

True love. False friends. Scandalous gossip. Welcome back to Manhattan, 1899.

As rumors fly about the untimely demise of New York's brightest star, Elizabeth Holland, all eyes are on those closest to the dearly departed: her sister, Diana, the family's only hope for redemption; Henry Schoonmaker, the flame Elizabeth never extinguished; Penelope Hayes, poised to claim all that her best friend left behind; even Elizabeth's former maid, Lina Broud, who discovers that while money matters and breeding counts, gossip is the new currency. In this delicious sequel to the New York Times bestselling THE LUXE, nothing is more dangerous than a scandal... or more precious than a secret.

Precis som första boken tog det ett tag innan jag riktigt kom in i själva berättelsen och tillsammans med det ganska långsamma tempot blev det lite drygt att läsa. Kan erkänna att jag inte alls var särskilt pepp på att ens plocka upp boken igen efter att jag lagt ifrån mig den, vilket känns lite tråkigt. Å andra sidan menar jag inte att det var dåligt på något sätt, för när jag väl läst några kapitel började det bli riktigt bra.

Jag gillar fortfarande att man får följa ganska många olika människor, som på ett eller annat sätt påverkas av varandra och det blir betydligt mer spännande när man får läsa om problemen ur allas synvinklar. Man förstår verkligen hur lätt det är för en liten missuppfattning eller lögn eller hemlighet att förstoras och bli till en väldigt komplicerad situation där ingen riktigt vet vem de ska lita på. Ett exempel på det är bland annat slutet av boken som var riktigt oväntat och väldigt sorgligt! (Fick nästan en liten tår i ögat där...^^)

Några karaktärer som jag riktigt fastnat för är bland andra Henry Schoonmaker och Diana, som inte är rädda för att tänja på gränserna och som båda för första gången upptäcker hur det känns att verkligen älska någon. Och så Will och Elizabeth - blir galen när jag tänker på dem och på hur allt slutade... Några jag däremot inte gillade alls av någon anledning, kanske rent av hatade lite grann till och med^^, var Penelope och Lina. Frustrerande att läsa hur de tänker!

Även om boken på sina ställen blev ganska långdragen, så gillade jag den. Tyvärr var det alltså tempot som drog ner på betyget fastän jag verkligen tycker boken är läsvärd! :) Jag antar att jag blivit smått beroende av böcker med högt tempo. Hoppas verkligen att det blir lite lättare att ta sig igenom tredje delen, för jag är sjukt nyfiken på hur allt går, om saker och ting, som de var när den här boken slutade, någonsin kan redas ut och bli bra?

//Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar