2012-02-23

Tretton skäl varför

Titel: Tretton skäl varför
Författare: Jay Asher
Förlag: Pocketförlaget
Serie: -
Betyg: 4,5/5

Du kan inte spola tillbaka till det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

När Clay Jensen får ett paket med tretton kassettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hannah Baker. Hannah som har tagit livet av sig. Clay tycker att hennes hemligheter ska begravas med henne. Men ändå trycker han på play. När Hannahs röst berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna.
Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hannah innan hon dog och han fortsätter att lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannahs inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.

Tretton skäl varför är för dig som vågar bli berörd på riktigt. Det är en omskakande berättelse om unga människors kärlek och desperation. 

Ännu en sorglig berättelse om lite kärlek och om döden... Och den här var minst lika bra, kanske till och med snäppet bättre än förra jag läste. Det här är en bok som jag flera gånger funderat på att köpa, men av någon anledning aldrig gjort. Nu fick jag tag på den i alla fall och så här efter att jag precis läst den ångrar jag mig lite att jag inte har köpt den tidigare. Så himla bra! Tyvärr, får jag lov att säga, var det inte en klockren femma, men kommer till det lite senare.

Som sagt var detta en ganska sorglig berättelse om hur en ung flicka bestämmer sig för att ge upp. Sitt liv. Allt. Och genom de band som hon skickar till de som på något sätt är orsaken till detta och som Clay lyssnar på, får man steg för steg reda på varför. Det var riktigt rörande att få höra de tretton orsakerna till varför hon valde att ta sitt liv, även om vissa av de här skälen inte var lika... hur ska jag säga det... "farliga" som vissa andra. Jag säger inte att det var "dåliga" skäl (om man nu ens kan säga så?) för man förstår precis hur hon tänker och när allt väl börjat gå utför är det svårt för henne att inte påverkas av de ganska grymma saker hon utsätts för.

Själva idén till den här boken är egentligen ganska obehaglig. Jag vet inte hur jag skulle reagerat om jag fick hem en massa band från någon som tagit livet av sig, bara för att få reda på att jag var en av orsakerna till det... Och ungefär så känner väl Clay när han får hem banden. Först vill han inte lyssna, men sen kan han inte låta bli och ju mer han lyssnar desto mer nyfiken blir han - vad har han gjort mot henne? Han tyckte ju om henne...

Samtidigt fylls han med en massa ilska och sorg och förvirring, när han hör historierna om de andra inblandade. Och mer än en gång frågar han sig själv varför ingen insåg hur de påverkade Hannah. Varför ingen såg alla tecken och varför ingen gjorde något. Varför gjorde inte han något när han hade chansen? På det sättet gillade jag Clay, för han brydde sig verkligen och han anade åtminstone att något inte stod rätt till hos Hannah, att något var på väg att hända, även om han inte förstod det riktigt då. Det var också hans berättelse jag såg mest fram emot att få höra.

Om jag ska vara petig, vilket kanske egentligen är ganska onödigt, så är språket en anledning till varför betyget bara blev 4,5. Det var jättefint! Måste jag få säga först, så att ingen missuppfattar mig nu. Men jag har en känsla av att den är bättre på originalspråk... Givetvis är det bara en gissning, men jag tror faktiskt det. Därför tänker jag nog få tag på den på engelska också så att jag kan ge den en ärlig chans till, för det är den värd! :)

//Agnes

2 kommentarer:

  1. Jag fastnade helt i denna tror jag stäckläste den. helt fantstiskt gripande.

    SvaraRadera
  2. Jag sträckläste denna fantastiska bok!
    SÅ BRA! :D

    SvaraRadera