2012-10-05

Friday Founds (37)

Agnes

                              Wherever You Go  Mercy Lily  Shift


Wherever You Go - Heather Davis

Den här boken handlar om en tjej som förlorat sin pojkvän i en tragisk olycka och som sedan får hjälp av hans vän att gå vidare. Det hon inte vet är att hennes döde pojkvän inte vill "vandra vidare" utan dröjer sig kvar och vakar över henne. Börjar tänka lite grann på Chasing Brooklyn när jag läser om den här boken och för mig är det ett bra tecken.

Mercy Lily - Lisa Albert

Lily är en tjej med en självmordsbenägen mamma och för att hjälpa henne försöker hon med en typ av bisticks-terapi. Men hur hjälper man en människa som inte vill bli hjälpt, som tappat all lust att leva? Låter som en ganska hemsk bok, men samtidigt som något jag skulle kunna tycka om.

Shift - Jennifer Bradbury

Två vänner ger sig ut på en cykeltur, blir ovänner och cyklar åt olika håll. Den ene tar sig hem, börjar skolan, medan den andre inte gör det... Tänkte inte säga mer än att jag tycker det låter spännande!


Frida

                               Liar  The Princess Bride   Tiger Eyes

Liar - Justine Larbalestier

Har sett den här boken ett antal gånger, men det var först när jag såg den på en bloggs lista över äldre böcker som man måste läsa, som jag på riktigt blev intresserad av den. Handlar om en tjej som alltid ljuger, men som ändå alltid lyckats hålla lögnerna under kontroll och ligga steget före, fram tills den dag då hennes pojkvän dör. Det är först då som lögnerna börjar hinna ifatt henne. Tycker att den låter ganska så spännande och det verkar vara en sådan där bok där man måste tänka till lite extra för att verkligen förstå och klura ut hur allt ligger till.

The Princess Bride - William Goldman

Även denna fanns med på en sån där lista över äldre böcker som man måste läsa, och även denna hade jag hört talas om tidigare men inte ägnat någon större uppmärksamhet. Nu är jag dock väldigt sugen på att läsa den. Har inte fått en så klar bild av vad den egentligen handlar om eftersom beskrivningen av den på goodreads är ganska så...flummig, men det kan vara rätt bra att inte ha superkoll på handlingen ibland. ^^

Tiger Eyes - Judy Bloom

Handlar om en tjej vid namn Davey och hur hon kämpar för att gå vidare efter sin pappas död. Låter som en rätt sorglig men fin bok, precis så som jag gillar det, och den har fått väldigt fina recensioner. 


Det börjar bli allt svårare att hitta nya böcker, men det här är vad vi lyckades hitta den här veckan. Är det någon ni blir lite extra intresserad av? Eller har ni tips på andra böcker? :)

1 kommentar:

  1. Äääälskar The Princess Bride, både boken och filmen! :)

    SvaraRadera