2012-10-26

Friday Founds: Halloweenspecial

Eftersom det är halloweentider och dessutom höstlov så tänkte vi att den här veckans Friday Founds skulle innehålla böcker som får en att komma in i den rätta Halloween- och höststämningen. Tyvärr har Agnes problem med sin dator, så ni får nöja er med bara min del den här gången. Hoppas att det inte blir alltför tråkigt.

Jag tänkte börja med några böcker som jag redan har, men ännu inte läst...

            The Diviners (The Diviners, #1)  The Evolution of Mara Dyer (Mara Dyer, #2)  The Name of the Star (Shades of London, #1)  Ashes (Ashes Trilogy, #1)

The Diviners - Libba Bray

Har hört att den här ska vara väldigt creepy och passa perfekt som halloweenläsning. Köpte den på bokmässan utan att egentligen ha någon direkt koll på vad den handlade om, vilket jag fortfarande inte har, men är väldigt sugen på att läsa den inom den närmsta framtiden. 

The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin

Fick hem den här fina boken idag och är superpepp på att läsa den. Kommer nog att påbörja den redan ikväll. Första boken var riktigt creepy och spännande och passar perfekt att läsa under den här tiden av året, så om ni inte har läst den än tycker jag att ni ska passa på nu. Förhoppningsvis är nummer två i serien lika bra. 

The Name of the Star - Maureen Johnson

Allt jag vet om den här är att den ska ha något med Jack the Ripper att göra och bara det låter ganska skrämmande. Är otroligt lättskrämd och brukar undvika typiska skräck-böcker, men efter att ha läst en del recensioner om denna bok tror jag nog att jag ska klara av den. Är nog ganska så lagom läskig för min smak. 

Ashes - Ilsa J Bick

Enligt de recensioner som jag läst ska den här vara riktigt läskig och obehaglig. Är lite osäker på om jag kommer kunna hantera det, haha, men är grymt nyfiken! Kommer med stor sannolikhet att läsas den närmsta veckan. 


Och några böcker som jag inte har själv, men som jag tror passar ganska bra in på temat...

           Anna Dressed in Blood (Anna, #1)  Possess  Velveteen (Velveteen, #1)  A Monster Calls

Anna Dressed in Blood - Kendare Blake

Har varit nyfiken på den här hur länge som helst och var extremt nära att beställa hem den idag, men bestämde mig till slut för att inte göra det eftersom jag redan har så många olästa. Tror dock att den hade passat perfekt att läsa nu. Ett spöke som mördar låter rätt creepy i mina öron i alla fall. 

Possess - Gretchen McNeil

Hade egentligen tänkt ha med McNeils nya bok Ten, men eftersom den kändes så uppenbar valde jag en annan bok av henne som låter minst lika läskig. Läste senast idag en hyllande recension där tjejen som läst den skrev att hon hade varit tvungen att lägga ifrån sig den ett tag och läsa en annan bok emellan bara för att den var så obehaglig. Låter grymt spännande. 

Velveteen - Daniel Marks

Den här släpptes väldigt nyss, men den har redan fått många fina recensioner. Handlar om en död tjej som bestämmer sig för att hemsöka sin mördare. Låter kanske inte så läskigt egentligen, men tror nog att den är tillräckligt läskig för att få en i halloweenstämning. 

A Monster Calls - Patrick Ness

Låter som en väldigt söt och sådär lagom småläskig bok. Bläddrade lite i den när jag var i London och den innehåller superfina illustrationer, vilka definitivt förhöjer läsupplevelsen. Vill så gärna köpa den nu på en gång, men det får tyvärr vänta ett rätt bra tag... 


Som avslutning så måste jag ju nämna Harry Potter också. Finns det något mysigare att läsa såhär på hösten? Är grymt sugen på en omläsning...

// Frida

4 kommentarer:

  1. SVAR: Ha, Frida! :) Långa recensioner behöver inte vara negativa :) Jag tänkte läsa Insurgent innan jag träffar er så vi kan diskutera lite grann :)

    SvaraRadera
  2. SVAR: Jag tror att du absolut inte kommer att bli besviken! Jag har fått en scen avslöjad (på eget behag) och det ser lovade ut bara genom det :) Sååå, är inte så rädd :) Kommer bara bli djupt ledsen om inte Uriah är med :(

    SvaraRadera
  3. Sv: Jaha okey :D Det är ju bra för alla dem som inte läser på engelska :) då kanske jag kan få ett antal kompisar att läsa den ;)

    SvaraRadera