2012-10-30

The Selection




























Titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection, #1

Review in English can be found here

For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.


But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself--and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.


Vet inte om jag nämnt detta tidigare, men jag hade tänkt bojkotta den här boken på grund av ett bråk mellan författaren och en recensent, men jag är så otroligt glad att jag till slut bestämde mig för att köpa och läsa den ändå. Jag tyckte att beskrivningen lät som något jag verkligen skulle tycka om och jag fick rätt. Hade otroligt svårt att lägga ifrån mig boken, och gjorde det endast för att den inte skulle ta slut så fort. Var längesedan jag kände så för en bok, i och med lässvackan och allt, så blev väldigt glad över att äntligen läsa en bok som jag inte ville lägga ifrån mig.

Karaktärerna tyckte jag var det allra bästa med boken, och jag har en känsla av att jag inte hade gillat det lika mycket om jag inte fastnat för karaktärerna eftersom den är ganska långsam och det överlag inte händer särskilt mycket. Huvudpersonen America fastnade jag för direkt. Jag älskade att hon var så ärlig och vågade stå för vad hon tyckte. Visst gjorde hon en del, enligt mig, korkade val då och då, men överlag gillade jag henne riktigt mycket.

Någon som jag tyckte mindre om var Aspen. Till en början var han helt okej, jag gillade honom till och med, men mot bokens slut ville jag mer än gärna ge honom en fet smäll. Åh, vad jag irriterade mig på hur han betedde sig. Hade inte haft några som helst problem med att han bara försvann, men jag förstår ju att han har sin roll att spela i boken.

Prins Maxon däremot. Han  är bara för underbar. Omtänksammare människa får man leta efter. Jag dog lite varje gång han och America hade sin moments. De är så otroligt fina tillsammans. Och deras konversationer – jag bara älskar dem! Fick mig att skratta många gånger.

Det viktiga med boken är såklart själva tävlingen, The Selection, där Maxon ska välja sin blivande fru, vilken jag fullkomligt älskade, men jag tyckte även om det som pågick i bakgrunden med rebellerna och allt. Har en känsla av att det kommer att bli mer av det i nästa bok, och jag tycker att det är en bra blandning. Det blir både sockersött och allvarligt på samma gång.

Återigen, jag är otroligt glad att jag valde att läsa boken. Trodde inte att jag skulle tycka om den så mycket som jag faktiskt gjorde. Visst, den har sina brister och allt är kanske inte logiskt, men i det stora hela älskade jag det. Längtar som en tok till nästa bok i serien, The Elite, som släpps i slutet av april nästa år. Kommer nog att bli en omläsning innan dess för jag saknar redan karaktärerna och världen. 


2 kommentarer:

  1. Jag är jättenyfiken på the Selection, sen skadar det ju inte att omslaget är supersnyggt heller ;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste den här för ett tag sedan och jag tyckte också jättemycket om den! och jag håller mde dig, jag är definitivt team Maxon ;) Jättefin recension! :) Om du är nyfiken på min så kan du hitta den här: http://bokbeate.blogspot.se/2012/09/a-funny-little-thing.html. Jag tänkte att det kunde vara kul, jag själv gillar att läsa recensioner på böcker jag redan läst för att få se vad andra tyckte om den :D

    SvaraRadera