2012-10-18

Update och Londonresa

Kan börja med att säga att läsningen går ganska trögt just nu. Trodde verkligen att lässvackan var över efter bokmässan eftersom jag kände mig superpepp på att få läsa alla böcker, men tyvärr varade det inte särskilt länge. Jag vet inte vad det är som gör att jag inte känner för att läsa, för böckerna jag läser är absolut inte dåliga. Tvärtom faktiskt. Det är inte tiden som är problemet heller, för tid har jag faktiskt haft för en gångs skull. Motivationen att läsa finns helt enkelt inte där och istället för att att ägna min lediga tid åt att läsa så har den spenderats framför tv-serier istället. Jag älskar tv-serier, så det är inget fel i sig, men jag skulle önska att jag kände samma sug efter att läsa som jag känner för att titta på serier. Hoppas verkligen att det vänder snart. Jag älskar ju att läsa egentligen. 


Nog pratat om min lässvacka och över till något 
mycket roligare (i alla fall för mig). Imorgon kommer jag att ta flyget till London och stanna till måndag. Är otroligt pepp och tycker att det ska bli galet roligt. Har redan varit där en gång, men skulle kunna besöka staden hur många gånger som helst. Älskar London! Någon av er som har varit där? Jag skulle nämligen behöva tips på bokhandlar. Besökte aldrig någon bokhandel när jag var där förra gången, så jag har inte så bra koll själv. 
Vet att Foyles finns och den hade jag tänk besöka, men har ni något tips på någon annan bokhandel som är värt ett besök? :) 

// Frida



12 kommentarer:

  1. Det finns massor av bokhandlar på Charing Cross Road, där Foyles också ligger. Älskar Foyles! Jag var bl.a. inne i en affär som låg på samma sida av Charing Cross som Foyles, fast en bit ner mot Trafalgar Square. Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu. Sen har vi ju Waterstones, den vid Picadilly Circus är enormt stor. Daunt Books är en annan känd, fast där har jag inte varit. Kul att du ska till London, hoppas du hittar några böcker! Och att lässvackan tar slut snart, så jobbigt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipsen! :D Kommer säkert att hitta en massa böcker jag vill ta med mig hem, problemet är att pengarna inte räcker till allt man vill ha ^^

      Radera
    2. Jag har inte heller riktigt besökt bokhandlar i London. Gick ju bara inom HMV, typ, och de säljer ju ett väldigt blandat utbud av spel/litteratur/musik/film/tv-serier. Fast rätt sjyssta priser var det på en hel del. Köpte The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger där för 2 euro. Waterstones säljer ju det mesta som är aktuellt, ofta då med olika slags kampanjer med nedsatta priser. (Köp 3 chicklits och betala för 2-priser.)

      Annars har jag också hört bra om Daunt Books, men om jag uppfattat det rätt så ligger butikerna inte riktigt i central-centrala London (men jag har aldrig varit där så jag vet inte). Fast jag tror att det är värt det. Har bokmärkt deras hemsida, så bifogar den här med: http://www.dauntbooks.co.uk/shops.asp?TAG=
      Finns ju en del Daunt-butiker, och de verkar ha rätt hyggliga priser och bra öppettider. :)

      På den här hemsidan listas Londons topp 10 bästa bokhandlar, och av de verkar ju Oxfam Bookshop riktigt grym. Men det kan ha att göra med att allt är second hand. Beskrivs som "Europe's biggest high street retailer of second-hand books" och det kan man väl inte annat än gilla. ;) Samma gäller Southbank Book Market. Här är länken: http://www.visitlondon.com/things-to-do/activities/shopping/books-music-film/top-bookshops-in-london

      Önskar dig en fin London-tur! Världens finaste stad. :-)

      Radera
    3. Tack så jättemycket! :D Verkligen bra tips. Mitt största problem kommer bli att hinna gå till alla bokhandlar för listan är galet lång nu. Alla låter ju så bra. :D Är väldigt nyfiken på second-hand bokhandlarna, så ska i alla fall försöka hinna med Oxfam.

      Radera
  2. Jag har varit i London, men det var ett bra tag sedan. När jag var där med mamma så var vi över allt utom i en bokhandel, för mamma har inte samma brinnande intresse för böcker som jag. Eftersom vi var där båda kände jag därför att det inte var riktigt rätt att släpa in henne i sen sådan affär. Men kanske om jag åker själv... Ska bli intressant att se vad du kom hem med n_n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att du inte kunde besöka någon bokhandel då, men det kommer säkert fler chanser :) Antar att det kan bli en hel del, men får försöka att inte spendera alla min pengar på böcker.. ^^

      Radera
  3. Hehe, ojdå, glömde att säga att det fanns en del billiga klassiker i den där affären på väg ner mot Trafalgar Square. ^^

    SvaraRadera
  4. Jag har hört talas om ett ställe som heter London Review Bookshop/Cake Shop. Både bokhandel och café alltså, vilket kan vara den allra bästa kombinationen! Har inte varit där själv ännu men tänker definitivt gå dit när jag åker till London i januari.

    London Review Bookshop /Cake Shop
    14 Bury Place
    Tunnelbana: Holborn
    www.lrbshop.co.uk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! :D Såg supermysigt ut på bilderna, så den hamnar definitivt på listan över bokhandlar jag vill besöka.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Åh, älskar London! Ett tips är att åka till Camden! Dock så finns det väl inte mycket bokhandlar där men det är ett coolt ställe :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, är det inte där det är nån typ av marknad? Har för mig att jag läste det någonstans. Ska i alla fall läggas till på min lista över ställen jag vill besöka :D

      Radera