2013-07-24

A Monster Calls



Titel: A Monster Calls
Författare: Patrick Ness
Serie: -
Antal sidor: 215
Förlag: Walker Books
Utgivningsår: 2011

The monster showed up after midnight. As they do.

But it isn't the monster Conor's been expecting. He's been expecting the one from his nightmare, the one he's had nearly every night since his mother started her treatments, the one with the darkness and the wind and the screaming...

This monster is something different, though. Something ancient, something wild. And it wants the most dangerous thing of all from Conor.

It wants the truth.


Jag är lite kluven vad gäller den här boken. Vissa stunder är den hur vacker och bra som helst, för att sedan bli ganska så långtråkig. Historien går inte riktigt framåt i den takt som jag önskat, vilket leder till att jag med jämna mellanrum tittar i förväg och räknar hur många sidor det är kvar, vilket aldrig är ett gott tecken. Hade bara takten varit en liten aning snabbare, och om det hänt lite mer, hade jag förmodligen tyckt mycket mer om boken, men jag tycker fortfarande om den. Det gör jag verkligen. Den har sina fina stunder. 

A Monster Calls är väldigt vackert skriven och jag gillar hur historien är uppbyggd. Hur monstrets berättelser och verkligheten smälter samman och hur det påverkar huvudpersonen Conor. Just monstrets berättelser tycker jag väldigt mycket om. De är vackert komponerade och lite småmystiska. Budskapen är aldrig riktigt vad man först tror att de är. 

En annan sak som jag verkligen gillar är illustrationerna. De är så grymt snygga och passar så bra ihop med berättelsen. De är inte där bara för att, utan de har verkligen betydelse för boken. De ger liv åt berättelsen och sådant gillar jag. 

Även om jag tycker att boken är lite långtråkig till och från så gillar jag helheten och hur allt faller på plats mot slutet. Det är en vacker men samtidigt mycket sorglig historia som Ness berättar och den har betydligt mer djup än vad jag förväntat mig. Boken räknas som middle-grade, men jag tycker definitivt att man kan läsa den även om man är äldre. 

Sammanfattat kan jag säga att A Monster Calls är en kort, men mycket känslofylld bok, med otroligt vackra illustrationer. Den har sina långsammare partier, men också en hel del riktigt bra delar som väger upp för de tråkigare. Gillar du vackert skriva berättelser i en lite mörkare sagostil är A Moster Calls definitivt något för dig. 

Favoritcitat

“Stories are important...They can be more important than anything. If they carry the truth.”

“There is not always a good guy. Nor is there always a bad one. Most people are somewhere in between.” 



// Frida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar